Rom - öppen stad

Krig:

Rom - öppen stad Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: Ett monument över motståndsrörelsen och dess två största grupper, kommunisterna och katolikerna. Baserad på en autentisk händelse, avrättningen av motståndsmannen och prästen Don Pietro. Okända skådespelare och svåra inspelningsförhållanden har gett filmen autencitet som liknar en ögonvittnesskildring.

År: 1945
Regissör: Roberto Rossellini
Originaltitel: Roma, cittā aperta
Alternativ titel:Öppen stad
Alternativ titel:Open City (USA)
Ursprungsland: Italien
Ingår i tema: Andra Världskriget

Aldo Fabrizi
Anna Magnani
Marcello Pagliero
Vito Annichiarico
Nando Bruno

Övertygande mörk film som utspelar sig i Rom under andra världskriget. Positiv överraskning med ett bra manus, bra prestationer och ett djup som är viktigt för helheten.

Mycket bra från sin tid objektivt! Finns på 24 officiella filmtopplistor (!).

"For me, the most precious moment of film history" // Martin Scorsese

Bitvis en lite seg film som jag ibland inte blev så engagerad av. Visst var skådespeleriet utmärkt och den hade några gripande scener. Fast jag blev inte överdrivet imponerd av helheten. Det långsamma tempot gjorde så att jag satt och skruvade otåligt på mig. På plussidan så hade filmen helt klart karaktärer som jag sympatiserde med. Till exempel den underbara godhjärtade prästen Don Pietro. Hursomhelst så var filmen i alla fall helt okej, men jag kommer nog inte att se om den.

Filmen är svartvit