Död på nytt

Död på nytt  Köp filmen på CDON

Handling: Detektiven Mike Church får i uppdrag att hjälpa Grace, en kvinna som lider av minnesförlust och plågas av mardrömslika visioner. Han låter henne genomgå hypnos och ett märkligt samband mellan Grace och en kvinna som mördades fyrtio år tidigare visar sig.

År: 1991
Andy Garcia
Robin Williams
Derek Jacobi
Wayne Knight

Med en grädda av utmärkta skådespelare bestående av Kenneth Branagh och Emma Thompson såväl som Derek Jacobi, Andy Garcia och Robin Williams i en biroll gör Dead Again (1991) ett mångfasetterat intryck som en spejsad film som bjuder på både spänning, romantik, udda humor och en smula skräck här och var. Och låt gå för att intrigen blir lite väl extrem här och var och jag inte vet om jag ska ta det hela på allvar eller inte, men denna vansinniga film naglade fast mig vid rutan från början till slut. Med ett inspirerande bildspråk och en stämningsfull berättarform överbryggas den något tama scenografin, och de snygga parallella händelseförloppen som berättas i svartvitt respektive i färg skruvar bara upp spänningen ytterligare. Denna intriganta mordgåta ramas in av den nutida romansen och sökandet efter den mystiska kvinnans identitet på en så vass ton att jag som tittare dras med i händelseförloppet hela filmen igenom. Dead Again är medryckande, spännande, kuslig och först och främst mycket underhållande - och jag uppskattar att se en romans fortskrida utan blodigt allvar från början till slut. Filmen varvar skickligt de olika tonerna och utgör en fräsch och oförutsägbar thriller som jag inte hade velat missa.

Komplex och välarbetat manus, men det engagerar inte tillräckligt utan känns istället rätt tramsigt

Filmens behållning är musiken som ger filmen lite stämning och atmosfär som får en att tänka på lite film-noir. Storyn är också helt ok, men lyckas inte övertyga. Och skådespeleriet kunde varit bättre där jag tycker Kenneth Branagh känns lite klen.

Filmen är både i färg och svartvit