Sometimes in April

Krig:

Sometimes in April Köp filmen på CDON
Krig:
3,6

Handling: En film om folkmordet i Rwanda 1994. På bara 100 dagar mördades omkring 800.000 människor. I detta drama, baserat på verkliga händelser, får vi följa berättelsen om två bröder som befinner sig på varsin sida i den politiska konflikten.

Regissör: Raoul Peck
Noah Emmerich
Debra Winger
Jay Benedict
Todd Boyce

En intressant, tragisk och omskakande film. Det är svårt att förstå hur människor kan vara så grymma mot varandra- att det är en sann historia får mig att må illa. Håller ungefär samma klass som "Hotel Rwanda". Rekommenderas!

Det här är en tv-film som skildrar det ofattbara folkmordet i Rwanda. Inte lika knivskarp som Hotell Rwanda p.g.a. att spänningen inte når upp till samma nivå, men det är fortfarande gripande, välgjort och realistiskt. Har fått oförtjänt lite uppmärksamhet, men det beror säkert på att den är gjord för tv. Det undsättande hotellet Mille Collines som Hotell Rwanda kretsade kring, nämns även även här vilket är en intressant koppling mellan filmerna. Är man intresserad av det omfattande folkmordet (runt en miljon dödade!) som skedde i Rwanda så sent som 1994 och som skamligt nog knappast nämns i historieböckerna så ska man se den här.

Då jag såg Sometimes in April upplevde jag mig, på något plan, jämföra den med Hotel Rwanda - den mest kända av dessa filmer som har blivit trefaldigt Oscarnominerad och på olika håll kallats en av historiens mest inspirerande filmer. Denna jämförelse är något svår att undvika då jag har kommit att tycka mycket bra om den filmen, som i min mening med råge överglänser Shooting Dogs, och, som det kom att visa sig, även Sometimes in April.

Redan från början utmärker sig denna film som en slarvigt gjord TV-film i ordets rätta bemärkelse. Detta återspeglas i den onödigt invecklade storyn såväl som skådespelarinsatserna. Både Idris Elba och Carole Karemera gör fruktansvärt svajiga intryck, och Debra Winger i rollen som Prudence Bushnell är mycket oinspirerande.

Den olycksbådande inledningen gör visserligen ett hyfsat bra intryck på mig och skapar en detaljerad bild av bakgrunden till konflikten. Man tycks lägga tyngdpunkt på objektiv dokumentation snarare än en gripande porträttering av människorna som levde och dog under dessa dryga hundra dagar, och samtidigt som jag kan uppskatta avsikten kan jag inte identifiera mig med dessa individer. De sparsamma glimtarna omöjliggör något större engagemang från min sida, och det faktum att tittaren skänks en så stor inblick i västvärldens byråkratiska resonemang tycks förskjuta händelseförloppet ytterligare.

Sometimes in April skildrar visserligen mer direkt krigsföring och brutalitet än både Hotel Rwanda och Shooting Dogs, men jag har trots detta svårt att greppa vidden av skändligheterna som pågick. Var är fasan, lidandet, oron och bitterheten? Skådespelarna låter karaktärerna genomlida denna terror praktiskt taget utan att så mycket som fälla en tår - och med risk för att låta okänslig påverkar det min reaktion som tittare mycket starkt.

"When a man leads assassins, he is also an assassin."

martin88

En viktig och tung film att beskåda! Denna filmen skiljer sig ganska mycket från Hotell Rwanda. Den här filmen har ett lägre tempo, känns nästan mer som en dokumentär än en film. Hotell Rwanda berörde mig mer måste jag säga, betydligt mer. Denna filmen är dock riktigt bra och informationsmässigt känns denna bättre och ännu mer verklighetstrogen!

Denna filmen har dock några enligt mig svaga punkter. För det första tycker jag att den hoppar lite jobbigt i tiden fram och tillbaka vilket leder till att stämningen tappas och allt blir lite rörigt.

För det andra så tycker jag filmen kunde byggt ännu mer på känslor till personerna i filmen. Vet inte riktigt vad som fattas men jag blir inte lika berörd som jag blev av Hotell Rwanda! En anledning kan vara att man redan i ett tidigt skede i filmen får framåtblickar från vad som händer senare i filmen. Då tappas en del av spänningen och lite därför når den inte riktigt samma höjder som Hotell Rwanda! Tycker det är lite synd med dessa framåtblickar, då jag inte riktigt förstår på vilket sätt de skulle kunna göra filmen bättre!

Hur som helst en mycket sevärd och väldigt viktig film som alla borde tvingas att se. Stark 3:a!

lindajjj

Den här var sämre än de andra filmer jag sett om Rwanda. Lite långsammare, mer dokumentär.

Tnazi

En väldigt hård film.

BlackHawk

fy fan säger jag bara! Den här filmen är lätt bäst bland alla Rwanda-Filmer. Finns inget negativt att säga om denna film. Man blir rörd enda in i slutet.

lite vassare än "Hotel Rwanda"