Hundtricket - the movie

Hundtricket - the movie Köp filmen på CDON

Handling: Tre killkompisar kring 20 år. Mario har fast sällskap. Micke, en B-kändis från Robinson som får alla tjejer han vill, och Simon som längtar efter den rätta. Mario och Micke försöker hjälpa Simon men efter Marios eviga prat om livslång kärlek och Mickes eviga krogrundor med one-night-stand tröttnar Simon. Då kommer Micke med en ny idé; pröva Hundtricket.

År: 2002
Kjell Bergqvist
Lamine Dieng
Pontus Gårdinger
Meral Tasbas

Filmen börjar som en skön svensk film med härliga skådespelare, framför allt Kjell Bergqvist. Jag blir faktiskt mycket förtjust i filmen tills den gör en loop rakt ner i romcom-dyn. Slutet måste vara det mest förutsägbara jag någonsin sett. Rent skrattretande: jag satt där med mina farhågor och såg dem uppfyllas en efter en som på en checklista. Uppskattar man romantiska komedier och är villig att acceptera grova förutsägbarheter så kan dock filmen vara ett utmärkt tidsfördriv. Lägg bara inte ner någon tid på att försöka analysera filmen - det du ser är det du får.

enlitenika

Hundtricket följer reglerna till punkt och pricka om hur en riktig romantisk komedi ska vara, så jag började fundera på om det kanske var menat att vara en parodi på alla i raden fåniga hollywoodfilmer som finns att hitta. Faktum är att den självdistans Christian Eklöw har när han tar allting med en nypa salt gör filmen relativt gullig och söt. Linus Wahlgren är blek och skakig som huvudperson meddans Skarsgård är förvånandsvärt säker. Kjell Bergquist, den lilla roliga, irriterande birollstypen, är självklart lika säker som han alltid är med sin ironi och sarkasm. En blek, tråkig men relativt gullig film.

Sofia92

En väldigt bra svensk film som jag gillade.

Det ända jag störde mig lite på är det irriterandegulliga megaförutsägbara slutet, det är alltså lite för puttinuttigt för min smak och därför faller betyget ett snäpp. Det liknar för mycket Pretty woman och Notting hill, jag tycker om de filmerna det är inte det, men det är bara det att här överdrivs det så att det blir till ett störmoment. Jag blev dock inte besviken på denna filmen för jag fick se precis vad jag väntade mig.
Skarsgård är superbra tycker jag, det är de andra också men han sticker ut lite extra.

majzzan

Typisk svensk film så där..

Baijna

En jättebra film.
Kan se den många gånger och den är fortfarande lika bra :)

Evenstar_92

Förstår mig inte på den här filmen, allt kändes så b, överdrivet och som att de försöke för hårt.
Komedin var inte rolig och handlingen kändes lam, ingenting för mig.

En 2+ som film, en -3 i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är en film som jag hade hört lite olika om då jag såg den (20081012), men inga direkt tokbra betyg varför förväntningarna var rätt låga. Och tur var väl det! Denna film ligger på gränsen mellan 2 och 3 och har beslutsångest. Just därför ger jag plustvåan fördel.
Filmen är stundtals rolig, men alltför sällan. Manusproblem redan från start alltså. Men visst är filmen charmig, även om den i princip bara bygger på klyschor, från såväl verkligheten som filmvärlden.
Bergqvist är bra som vanligt, men han kör på rutin med sin rättframme och rake karaktär som inte räds för att säga sanningen i sin kritik öppet och högt. Ofta upprepad i flera filmer så särskilt nytt är det inte. Han är dessutom med för sällan. Bornebusch är klart bättre än väntat, och dessutom en av världens vackraste skådespelerskor någonsin alla kategorier. Skarsgård, Nikcevic och Wahlgren är helt ok, där Nikcevic utmärker sej särskilt med sin extremt bacillrädde, men samtidigt jordnära figur. Synd att man inte sett mer av honom. Just hans bacillrädsla bidrar till det absolut roligaste skämtet i hela filmen och utan att avslöja för mycket handlar det om hans soffa.
Musiken (soundtracket) är faktiskt riktigt bra!
Filmen hamnar för en billigare penning i DVD-samlingen. Detta kan man se om, men vill man mer än en gång? Ja, kanske då en gång till. Detta trots filmens förutsägbarhet. Dock höjer två små tvists på slutet filmen ett snäpp. Men de ologiskheter som också existerar bidrar till helhetsbetyget (hur sannolikt är det t ex att "samme taxi" av en slump kommer till undsättning där?).

Trivia: -

grym film som är egen och speciell

martin88

En ganska charmig och rolig svensk film som stundtals är riktigt bra. Slutet är dock alldeles för förutsägbart och "kryddigt" som det tyvärr alltför ofta är i denna typen av filmer. Det är nästan så slutet sänker filmen till en 2:a men tycker att filmen i övrigt är tillräckligt bra för att vara värd en 3:a!

Härlig rulle perfekt för en kväll.Bra story,skådespeleri samt foto.Det får bli en trea.Och det är bra betyg av mig,för det är inte ofta jag gillar dessa filmer.