Den gyllene blommans förbannelse

Den gyllene blommans förbannelse Köp filmen på CDON

Handling: Utspelas i Kina i början av 900-talet under Tangdynastins sista år. Det är dagen före Chong Yang-festivalen och det kejserliga palatset fylls med gyllene blommor. Men bakom den vackra fasaden utspelas en maktkamp mellan kejsaren, hans tre söner och kejsarinnan. Förräderi, svek och passion ställer make mot maka och far mot söner.

Bygger på en välkänd pjäs av Yu Cao.

Regissör: Yimou Zhang
Originaltitel: Man cheng jin dai huang jin jia
Alternativ titel:The Curse of the Golden Flower (Internationell titel)
Ursprungsland: Hongkong, Kina
Längd: 01:51 (Hong Kong), 01:54 (USA)
Yun-Fat Chow
Herman Lindqvist
Dahong Ni
Junjie Qin

Copyright Nordisk Film

Jag blev väldigt imponerad av den här filmen. Hade inte så höga förväntningar. Trodde det bara var 1 till 2 timmars lång kung fu fight. Men det var en seriös dramafilm om en drottnings hämnd. Filmen var väldigt behaglig och höll ett fint mjukt tempo. Sakta men säkert blev filmen intressantare och intressantare ju mer man förstod vad det handlade om. Mot slutet satt man som klistrad vid tv och ville veta hur allt skulle sluta. Skådespeleriet var på topp och det var en väldigt intressant handling. Dock så var alla kläder och all inredning så otroligt påkostat och extremt att man förstår att det gamla Kina aldrig såg ut så här. Det är mera en glorifierad version av Kinas historia. Men jag älskar verkligen handlingen om Drottningens hämnd så den här filmen får en stark 5a. Ett mästerverk! En film för dig som vill se påkostade filmer från Kina men som inte behöver se alla kung fu fighter. Tolka mig inte fel. Jag gillar kung fu fighter. Men härligt när man lägger nästan hela tilliten på dramtiken också.

Inte lika bra som sina föregångare "Hero" och "Flying Daggers" men väldigt bra ändå. Visuellt helt fantastisk och en färgexplosion långt utöver det vanliga.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Unspeakable secrets are hidden within the Forbidden City. / Father knows best. / One King. One Queen. His Power. Her Rebellion. / A Queen's revenge will threaten an empire.

Detta är en film som i trailern lovar lika mycket som de andra kinesiska färgsprakande filmerna i samma historiska martial art-anda, där bl a filmerna Hero och House of Flying Daggers ingår. Dessa filmer i den ordning de står ingår tillsammans med Curse of the Golden Flower i regissören Zhangs trilogi, där denna sistnämnda avslutar de sinsemellan handlingsmässigt självständiga 3 filmerna.
Tyvärr håller inte reklamen riktigt vad den lovar i detta fall. I trilogin förblir Hero mästerverket, Flying Daggers är mycket bra, men denna Gyllene Blomma når inte riktigt upp i samma klass pga. en del onödiga fadäser. Manuset har en del svagare ologiska luckor (se bl a IMDb för vilka). Tempot kunde de snabbat på något trots att detta inte är en fighting-film som de tidigare två filmerna utan ett mer nedtonat drama. Slutet vet jag inte om jag gillar och kanske beror det på dess något ologiska förhändelser som utspelas. Kanske på något annat mer ogripbart?
Men visst är det ett oerhört vackert kostymepos i övrigt, med bra skådespelari som knappast lämnar något till övers. Mycket imponerande scenografi likaså såväl inom- som utomhus. För att inte tala om de, alltså här mer färre, häftiga och skickliga koreograferade krigsscenerna.
Ja, filmen hamnar till slut relativt klart i DVD-samlingen. Detta vill och kan man se om och fortfarande njuta av om man bortser från tidigare nämnda saker högre upp.

Trivia: The largest set ever built for a movie in China. / It took over 20 days to shoot the battle scene. / he empress's Phoenix Crown weighed 12 pounds. / More than 1000 real soldiers were used in the final battle.

Anspråkslös

Hur vackert och välkoreograferat det än är så tycker jag att manuset fallerar. Det är långt, utdraget och inte särskilt nervkittlande. Skådespelarinsatserna är dock väldigt bra och särskilt Herman Lindqvist lyser i sin roll. Upplösningen är en legendarisk "Jaha" känsla när man egentligen borde tänka "yeah yeah, wow wow". Lyssna hellre på Martins "Du är så"

Natta or Tattis

Jag måste ju påstå att jag inte fattade vad det direkt handlade om, men jag tyckte ändå att filmen var bra.

BuRNeR

Vacker. Färgsprakande. Magisk.
Precis som regissörens tidigare filmer Hero och Flying Daggers är filmen en njutning. Dts-ljudet förhöjer känslan. Stridsscenerna är otroligt snyggt gjorda.

Filmens första halva var lite seg och fokuserade mer på relationer än action. Det gjorde inte så mycket då jag satt och avnjöt filmens vackra bilder. Filmer blommar ut i sista halvan med storslagna stridsscener med massiva formationer.

Hero är enligt mitt tycke strået vassare men den här filmen når ändå upp till en klar 4a.

Biopremiär: 2007-10-19