Kingdom, The

Kingdom, The Köp filmen på CDON

Handling: Efter en våldsam terroristattack i Saudiarabien, med många civila amerikaner döda och likaså en FBI-agent, beslutar sig FBI att skicka en grupp på fyra agenter för att ta reda på vem som ligger bakom attentatet. Specialagent Ronald Fleury får leda jakten på de skyldiga tillsammans med kollegorna Janet Mayes, Grant Sykes och Adam Leavitt vid sin sida. De har endast fem dagar på sig och får hjälp av den lokale polisen Faris Al Ghazi som blivit tillsagd att hjälpa dem med utredningen.

Regissör: Peter Berg

Chris Cooper
Andrew Esposito
Jeremy Piven
Brooke Langton

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Peter Berg är inte särskilt känd när det gäller regi, inte heller skådespeleriet har gjort honom särskilt känd. Men nu kommer det jä-vlar i mig sätta fart, för Peter Berg står just nu för en av 2007 års bästa filmer, om jag får bestämma.

Jag hade inga större förväntningar av "The Kingdom", jag visste att det var en actionrykare signerad Michael Mann och jag visste vilka skådisar som medverkade. En rad medelmåttiga skådisar som otroligt nog göra sina bästa roller någonsin. Jennifer Garner har aldrig riktigt imponerat på mig. "Alias" har tagit henne en bra bit.

Detta är något jag måste nämna innan jag förklarar hur jä-vla bra "The Kingdom" är. Det borde egentligen räcka med att säga att: "The Kingdom" är en film som klassas som action, men jag har aldrig blivit så "känslomässigt engagerad" i huvudpersonerna som jag blev när jag såg "The Kingdom". När jag såg "Miami Vice" (som jag förresten tycker är suverän) så kände jag att Jamie Foxx's karaktär gott kunde ta en kula i skallen, men den han spelar i "The Kingdom" fullständigt sjuder av liv och jag vill inget annat än att han ska överleva denna tragedi.

"The Kingdom" inleds med en snabb genomgång av hela historian bakom USA's koppling till Saudiarabien - olja. Det leder fram till oroligheterna under andravärldskriget och slutligen attacken mot World Trade Center. Peter Berg visar nu, efteråt, helt fiktivt vad som kan hända om ännu en sak sker och vad som händer när berörda personer blir riktigt apförbannade.

Jamie Foxx's karaktär Fleury drar med sig sina jobbarpolare till Saudiarabien direkt efter bombattentatet mot ett amerikanskt område - där deras kollega och nära vän just mördats. Känslorna är många, främst hos Janet (Jennifer Garner) och Grant (Chris Cooper) och Fleury. Den fjärde passageraren Adam Leavitt (Jason Bateman) ska mest föreställa en narr, en onödig karaktär som inte alls ger filmen något driv alls, förutom humorn då - som otroligt nog fungerar.

Ganska snabbt bubblar känslorna upp inom en. Att i början av filmen få se hundratals vuxna och barn sprängas i bitar gör så att man snabbt bygger upp hopp och förväntningar om hur filmen ska sluta. Jag kan till och med påstå att jag kunde känna, eller kanske ana hur Fleury kände för det som hände dem.

Jag ska inte snacka för mycket. Men det finns bara så mycket som är - i brist på starka ord - perfekt i Peter Berg's "The Kingdom". Fotot är bland det mest effektiva jag sett och musiken är underbar och originell. Filmen börjar som en politisk "Vilka ligger bakom" rulle, övergår till känsloladdade ögonblick mellan karaktärerna och det slutar i en av de mest intensiva och otäcka actionscenerna jag sett. Mina ben skakade i den kvart som detta skedde och jag har aldrig varit så orolig för en låtsasperson i hela mitt liv. Till och med slarvern Jason Bateman vinner mitt fötroende i slutändan.

Detta mina damer och herrar är underhållning när den är som bäst. Det bjuds på smart intrig, realistiska dialoger, grym action och att man får den där "Mitt i skiten" känslan flera gånger i filmen beror på kameran som rör sig såsom scenen framställs - intensiv och stillsam. Räkna med ett par underbara sekvenser som tar oss ifrån amerikanernas bas ut i den arabiska förorten där vi får se de vanliga människorna vi normalt skulle kalla terrorister.

pwin

The kingdom har jag längtat efter sedan jag såg trailern
till den, och har haft mina förhoppningar vilket den också lever upp till.

Det brukar, som alltid vara snack om att rullar från USA är så patriotiska, men det tycker jag verkligen inte denna är, den är gripande och allvarlig. Det är inget försök av USA att få tillåtelse att bekämpa terrorn på alla sätt och vis, eller ett försök att visa hur alla från västvärlden är terrorister, utan snarare att visa hur sjuk världen är.

Det som får mig att tänka så beror framförallt på de sista som sägs i filmen, som verkligen beskriver hur sjuk världen är med alla krig och allt dödande.

Detta är en en riktigt bra film som bjuder på bra skådarspelarinsatser av samtliga, men framförallt av han som spelar karaktären Faris, som verkligen är superb. Jamie Foxx känns också riktigt bra i denna film, och mer allvarlig än sina andra filmer.

Väldigt snyggt filmat och riktigt bra soundtrack, låten som spelas i eftertexterna är verkligen helt underbar.

Jag hade inte tänkt mig att The Kingdom skulle bli en suverän film som jag bara skulle tappa hakan till och ge 5/5, men den är fortfarnade riktigt bra och underhållande där det hela tiden händer något nytt. I slutet är det mycket spännande och jag kollade inte bort en sekund.

The Kingdom får gott och väl en stark trea.

antoniuz

stark 3'a

Jobbig att kolla på. För mycket actionscener bland annat. Det gör att jag inte orkar engagera mig.

Laidan

Bra och spännande action. Intressant är den också. Dock är det väldigt amerikanskt.. som vanligt.

den här kunde ha vart så bra så bra men nu så trolla bort mr.berg bort allt bra och det vart en röra bara

En hyfsat intressant film med utmärkta skådisar.
Actionscenerna var av högsta kvalitét.
Mitt engagemang brast väl ibland, men The Kingdom är ändå en ganska sevärd rulle.

Social__Distortion

Bra film. Bra story. fina scener. Bra skådespelare. stark 4.a

kaj08

Bra och grym skildring över det meningslösa våldet i Saudi-Arabien. Skönt att även en av huvudpersonerna är från den muslimska sidan i filmen så det inte bara blir amerikans patrioism. I en och annan del i filmen är det ändå så att amerikanerna är de mest fantastiska personerna på jorden vilket stör mig lite grann. Den här filmen skulle kunna vara värd ett ännu högre betyg utan dessa små delar. Det känns lite overkligt att just amerikanerna lyckas med de mest fantastiska saker o lösningar, medan en och annan muslim framstår som rätt korkad.

Det är ändå skönt med en film där stora delar av den är rätt neutral och även en och annan god tanke framförs i filmen. T.ex den att våld föder våld. Det löser föga att döda allt för hämnd, inte ens om det är USA som står för det hela. Det är inte var dag man ser sådant i västerländska filmer!
Mitt slutbetyg landar på en stark 3-a!

Biopremiär: 2007-10-12