Freedom Writers

Freedom Writers Köp filmen på CDON

Handling: Erin Gruwell är en nybakad lärare som sprängfylld av höga ideal äntrar sin nya arbetsplats, Wilson High. Hennes klass består av en brokig blandning av ungdomar med olika etnisk bakgrund. En dag, när en elev i klassen blir vittne till en våldsam gänguppgörelse, gör ungdomarnas brutala verklighet sig påmind i skolan. Händelsen får Erin att inse att hon aldrig kommer att nå fram till sina elever om hon inte anstränger sig för att förstå något av den verklighet de faktiskt lever i. Inspirerad av ”Anne Franks dagbok” ber hon ungdomarna skriva ner händelser ur deras liv.

Regissör: Richard LaGravenese
Originaltitel: Freedom Writers
Ursprungsland: USA, Tyskland
Hilary Swank
Patrick Dempsey
Scott Glenn
Imelda Staunton
April L. Hernandez

Copyright United International Pictures AB (UIP)

fantaisha

Jag gillar sån här film. En person som kämpar för andra och deras "rättigheter" till ett bra liv. Tyckte filmen var intressant helt igenom och hade en bra känsla efteråt.. MEN jag skulle nog aldrig spendera pengar på en sådan här film, utan den här ska man passa på att se då den sänds på tv istället! Å måste bara säga att Hilary Swank visar att hon är värd sina statyetter!

andor

En till film som är 3.5. Har sett liknande filmer förut men denna påverkade mig ändå. Den var fängslande och fick mig tårögd.

bananasplit_96

Grundidén är väl bra egentligen. Eftersom jag gillar att skriva känner jag också att jag på ett sätt kan relatera till den här filmen. Men det kunde ha gjorts mindre klyschigt, mindre typiskt Hollywood. Lärarens omsorg om eleverna blir lite för mycket. Det blir lite för mycket av det mesta. Det är synd på en bra grundidé. Hade man förminskat några saker en aning hade förmodligen mitt betyg på filmen höjts.

Milla86

En film som berör. Ungdomar med trassliga liv som behöver en stöttepelare, vilket skolan och speciellt deras engelskalärare blir. Läraren offrar allt för sina elever och de lyckas till slut se den äktheten i henne.

Lite typiskt amerikanskt att en enda människa kan komma in och "rädda" en hel klass. Intressant bara att notera att filmen faktiskt är baserad på en sann historia.

En helt fantastisk film som berör med underbar handling som får i alla fall mig att gråta floder och rysa i hela kroppen. Se den!!

Baijna

En jättebra film! Rekomenderar den starkt!

Jag köper det inte för fem öre. Jag blir inte berörd, någon gång, även om jag tycker att jag borde blivit det. Det är flera gånger där intrigen saknar hjärta, och det blir bara tomma ord. Egentligen är hela filmen uppbyggd på det sättet. Nej. Det känns bara löjligt, tyvärr.

En gripande och stark berättelse om ett gäng ungdomar och en lärare. Verklighetsbaserad också vad det verkade som mot slutet. Bra skådespelarinsatser! Rekommenderas!

Biopremiär: 2007-05-18