Disturbia

Disturbia Köp filmen på CDON

Handling: Artonårige Kale (Shia LaBeouf), tungsint och inbunden efter sin pappas död, sitter i husarrest i villan i den lugna förort där han bor med sin mamma (Carrie-Anne Moss). För att inte börja klättra på väggarna i sitt lilla rum börjar han intressera sig för en av grannarna, som han snart börjar misstänka är en seriemördare. Men ligger det någon sanning i detta eller är det bara en uttråkad tonårings fantasier?

Regissör: D.J. Caruso
Originaltitel: Disturbia
Shia LaBeouf
David Morse
Carrie-Anne Moss
Sarah Roemer
Matt Craven
Aaron Yoo

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Raffset

En aning skeptisk placerade jag mig framför duken för att titta på Disturbia i brist på annat att göra. 10 minuter in i filmen kan jag glatt konstatera att filmen inte är någon mörk och mystisk prettofilm, utan en spännande, underhållande och charmig thriller/komedi (har själv svårt att placera den i ett fack). Bra skådespelare och bra regisserat gör att Disturbia håller ett bra tempo varvandes med tragik, komik och spänning. En 45-60 minuter in i filmen märker jag att jag sitter och hoppas på att filmen inte floppar på slutet för att jag dittills gillat den så starkt- och jag blir inte besviken. Disturbia är en riktigt skön "ungdomsthriller" som håller vad den lovar och mer.

tessan81

Disturbia börjar så mycket bättre än vad helheten sedan blir. Första 45 minuterna är mycket bra, spänningen stiger och relationen mellan Kale och Ashley utvecklas på ett charmerande sätt. Manuset känns riktigt genomarbetat. Sedan tappar filmen sin känsla och intensiteten som ökar känns platt och konstlad. Varför inte satsa på mera mystik och mindre smygande genom mörka rum med basebollträ? Det har vi ju sett så många gånger förr. Synd att slarva bort de duktiga skådespelarinsatserna bland de vanliga trista överraskningsmoments-klyschorna och stelbenta onda grann-gubbar.

BlackHawk

Riktigt bra inledning men med tiden så blir den bara sämre och sämre.
Spårar ut totalt mot slutet och det känns som de tyckte att första 30 min skulle räcka för att göra succe så att man kunde slänga upp vad som helst men det funkar inte..

Den här filmen hade kunnat bli något riktigt bra om bara en bättre handling kunde skapas. Huvudkaraktären såg ut som 15 år och det sänkte det också..

inte mer än Godkänd

Spännande film på ett tema som har visats förr. På ett sätt en modern version av "Fönstret åt gården", men med många modifieringar.
Jag tycker inte att filmen var helt förutsägbar heller. Man tvekade många gånger på hur det egentligen låg till.

En modern version av "Fönstret åt gården". Bra skådespeleri av samtliga. Den var otroligt nervpirrande och väldigt bra.

heroin

Småspännande, men lite väl barnslig handling för att vara en ungdomsfilm samt otroligt långtråkig och förutsägbar.
Bra skådespelare.

Ungdomsfilm, komedi, skräck eller vad ska jag förvänta mig? När jag började se ”Disturbia” hade jag i åtanke att det skulle vara en skräckfilm men första delen av filmen var mest komedi med lite krydda av romantik och jag njöt för fulla muggar av rolig musik, världsklassigt skådespel och varm filmning. Det är kanske inte självklart att det ska vara roligt för det finns en ständig allvarlig ton närvarande men det finns inte fokus på det och den faller istället på det roliga som passar bättre. Sista delen av filmen eller slutet egentligen var även det bra, lite väl överdrivet men det var okej, även om det vankades av och an om hur det egentligen stod till på andra sidan av kikaren. Sist men inte minst så måste det tilläggas av det är förmodligen världens bästa ringsignal som har på sin mobil.

Spännande men samtidigt rätt förutsägbar. Får en 4:a

madeleine_g

Den här filmen var lite av en besvikelse. det behöver inte betyda att den på något sätt är dålig för det är den verkligen inte, men den är inte heller lika bra som jag hade förväntat mig. Hade förväntat mig att den skulle vara väldigt läskig men i stället så var det en ganska så tråkig och förutsägbar film. Nej ja tro verkligen inte det är en film som jag ser om, åtminstone inte inom en snar framtid.

Bra och spännande under hela filmens gång! Skådespelarna gör ett ortroligt bra jobb!

Biopremiär: 2007-07-27