Kallt byte

Kallt byte Köp filmen på CDON

Handling: Det som börjar som en fjälltur slutar som en kamp om livet. Fem ungdomar åker till Jotunheimen i jakt på ett orört fjäll att åka snowboard på. Men en olycka sätter stopp för deras planer. Utan mobiltäckning och långt ifrån civilisationen måste de tillbringa natten i ett gammalt och till synes övergivet fjällhotell. Under nattens gång blir de varse att det lurar okända faror på fjället och att de inte var så ensamma som de trodde?

Regissör: Roar Uthaug
Tomas Alf Larsen
Endre Martin Midtstigen
Viktoria Winge

Copyright SF

riktigt grym film måste ja säga..vart förvånad när ja såg..Inann ja skulle se den så trodde ja att den skulle vara en tråkig skräck film Men ack så fel ja hade.Det e som många säger att The shining möter fredagen den 13:e.Visst det e ingen mästerverk.Men igenom skräck så e det nästan..Norge ska man hålla koll på.Dem kom ju me Död snö som ja gillar mycket och så den här..Hoppas Tvåan e riktigt grym oxå

stark fyra

Suveränt! Norge har gjort en av 2000-talets bästa rysare. En film som sopar mattan med de flesta andra filmer i denna annars uttjatade genre. Kan mycket väl vara den allra bästa slashern jag sett. Fjällmiljön med det avskilda hotellet är den perfekta platsen för handlingen. Det är verkligen som om The Shining möter Fredagen den 13:e. Jag ryser av underhållning och bara älskar dess grymma, effektiva och obehagliga utveckling. Dessutom är filmen hur snygg som helst. Stark fyra! Ett skräckmästerverk!

ledge

Norge har sällan visat upp sin framfötter för grannen Sverige. Tidigare har det endast varit inom barnprogrammen som de briljerat. Professor Drövels hemlighet är, och förblir, fortfarande det mest geniala som har gjorts för såväl barn som vuxna.

Men tiderna förändras. Numera riktigt glänser det om norrmännen. De har framställt ett av världens främst rockband (Turbonegro), av av världens bästa parodier (dokusåpaparodin Tomtar på loftet) och nu börjar våra grannar också ge sig in på skräckens domäner.

Kallt byte (eller Fritt vilt) är definitivt inte ett mästerverk, men däremot en mycket lyckad skräckfilm. Visst kan man anmärka på brister såväl berättarmässigt som skådespelarmässigt, men regissören Uthaug kan sin skräck och spelar med säkra kort. Historien är enkel, men effektiv. Fem ungdomar skall på snowboardtur i fjällen och en av dem råkar ut för en olycka. De tvigas söka skydd i ett övergivet fjällhotell och sedan börjar det hända otrevliga saker. De är inte så ensamma som de trodde.

Mer skall man inte avslöja. Behållningen med Kallt byte infinner sig om man som åskådare vet så lite om handlingen som möjligt. Det kan dock avslöjas att regissören använder sig av genregrepp från fritt skilda filmer såsom The Shining, Fredagen den 13:e, The Thing och i viss mån Hostel. Framför allt spelas det på klaustrofobin och utsattheten. Genom att placera handlingen ute i ödemarken skapas en känsla av hopplöshet och utelämnade Här har regissören lyckats riktigt bra.

Ett minus är dock soundtracket som kunde gjorts mer effektivt och suggestivt. Bortsett från slutlåten, mycket passande låt av just Turbonegro, så känns delar av musiken malplacerad.

I vilket fall så visar detta att Norge inte bara har kvalitéer inom schlager och rock. Filmer med zombie och elaka jägare finns redan på markanden, och Fritt vilt 2 hade premiär för bara ett år sedan, så Norge är ett land att hålla ögonen på inom skräckgenren. Om de bara fortsätter i samma stil som denna rulle så kommer de dessutom vara ett land som i framtiden producerar högkvalitativ skräckfilm.

Otroligt imponerad blev jag av norrmännen som gjort ett strålande jobb.
Bra skådespel, foto, effekter samt handling.

Otroligt spännande och ganska skarpt medlidande skapades hos karaktärerna.

Klart värd en plats i skräckhyllan, klar fyra!

Dan banan

Sjukt imponerande rysare, vart ska man börja.
Jag övervägde att ge filmen tre i betyg, men snubblade över till en svag fyra tack vare den gripande helheten.
Kallt Byte har allt man kan önska säg när man tänker sluka en skräckfilm i soffan.
Enormt trovärdiga skådespelare, skarpt ljud och foto, bra effekter och en fängslande handling.
Kallt Byte bär ett väldigt simpelt koncept, vilket bara uppskattas från mitt håll.
Istället ligger tyngden bakom att skänka iskalla nerver till tittarna, och det kan jag oförnekligen påstå att man lyckas med.

Patetiskt, förutsägbart och otroligt tunt men fortfarande en oförglömlig skräckupplevelse.
Enkelt men enormt gripande, och minst lika skräckinjagande.

Jag smäller till med en svag fyra i betyg, skräck av den här klassen växer inte på träd.

jollsa

denna film är väldigt bra gjord. Den är spännande, läskig och det finns inget direkt med filmen som är overkligt. En riktigt schysst rysare helt enkelt.

Det här var en seg film, hände inte så mycket förrens mot slutet. Får räcka med en tvåa till denna film.

Kallt byte 2 (2008)
Kallt byte III (2010)