Europa

Europa Köp filmen på CDON
3,7

Handling: Leo, en amerikan med tyskt ursprung återvänder till sitt hemland efter Andra Världskriget. En terrorgrupp vid namn Werwolf härjar och ställer till det för invånarna. Hans farbror (Ernst-Hugo Järegård) skaffar honom ett jobb på Zentropa, ett tyskt järnvägsbolag som tågkonduktör på nattåget. Leos önskan är att förbli neutral och hjälpa ett land i nöd. Han finner sig snart ifångad i ett spel, i vilket både amerikaner och tyskar utnyttjar honom till det yttersta. När han blir förälskad i järnvägsbolagsägarens dotter blir han tvungen att välja sida. Han tvingas in i ett dubbelspel i vilket ingen kan vinna... eller?

År: 1991
Udo Kier
Ernst-Hugo Järegård
Eddie Constantine
Max von Sydow

Den mest konstnärliga film jag sett, ja förutom Uni Chien Andalou (Den andalusiska hunden) som gjorts i samarbete med konstnären Salvador Dali.

Sista delen i Lars von Triers Europa trilogi och för tredje och sista gången möter vi en idealist som vill jobba för en god sak, men i slutänden går allt åt helvete. Filmen fick tekniskt pris i Cannes och den är onekligen snygg och välgjord. Handlingen är dyster och den här mörka känslan förstärks av svartvitt foto, snö och kyla samt ett sönderbombat Tyskland precis efter krigets slut.

Personligen så tyckte jag bäst om scenen där Lars von Trier i egen hög person kommer in i bilden i rollen som jude. Han ger Hartmann ett alibi han inte förtjänar och försvinner snart ur bild efter att ha svurit och spottat på marken. Lars von Triers biologiska pappa bar också namnet "Hartmann" samt att hans styvpappa, som han större delen av sitt liv trodde var hans biologiska pappa, heter Trier och är jude. Symboliken är slående och man kan ju spekulera i vad Von Trier vill säga med den scenen..?

Hur som helst så var filmen bra och då tänker jag speciellt på det grymma slutet och användandet av berättarrösten, men även på det fina skådespeleriet från bl.a. Ernst-Hugo Järegård =) Filmen var också snygg och hade ett väluttänkt djup, vilket gör att jag överväger en stabil fyra i betyg. Jag håller inne på femman för att jag inte gillar kärlekshistorier (ja det fanns ett sådant med) plus att filmen kan hamna i ett lite väl lågt tempo på ibland som gör filmen studtals seg. Allt som allt en riktigt bra film som många t.o.m. skulle kalla för ett mästerverk.

Intressant och lite flummigt som vanligt när det gäller Triers filmer.

Filmen är svartvit