Dresden

Krig:

Dresden Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: Hon var fånge i sitt eget liv. Han var på flykt undan döden.

En natt blir den brittiske piloten Roberts plan nedskjutet över Dresden – en av få tyska städer som hittills förskonats från luftangrepp. Svårt sårad lyckas han ta sig till staden, och gömmer sig i sjukhusets källare. Där blir han snart upptäckt av den unga sjuksköterskan Anna som inte kan förmå sig att ange honom. När Gestapo söker igenom sjukhuset skyddar hon honom trots att det kan kosta henne livet. Mötet med den brittiske flygaren har väckt något inom henne – hon kan inte längre gå tillbaka till sitt gamla liv. Och när flyglarmet går och himlen färgas röd av en stad i brand, vet hon att ingenting någonsin kommer att bli som förr igen.

Regissör: Roland Suso Richter
Heiner Lauterbach
Benjamin Sadler
Katharina Meinecke

janne lindh

En egentligen sympatisk, men rörigt gjord film, om kärlek mellan en engelsman och en tyska i Dresden under de allierades dödsbombningar i slutet av andra världskiget. Vissa skrämmande scener och mycket brat slutscener som förstörs av det överlevande älskande engelsk-tyska paret.

En mycket intressant, gripande och spännande film till en början- som precis som föregående talare så tycker jag att när dramatiken börjar tätna så "tappas karaktärerna bort" bland allt krigande. Avslutningsvis bjuder filmen på ett fint och känslosamt slut. Stark trea.

andreas_96

den var väldigt bra men det tog tid innan det hände något och skådespelarna var sådär en stark 3

syrken

Mycket intressant film. På topp från början. Aldrig fel när man vet att den historiska händelsen finns.
Syrken

tessan81

Första halvan av Dresden är riktigt bra, jag blir intresserad av karaktärerna och historien griper tag. Tyvärr tappar filmen intensitet sedan, vilket är motsägelsefullt eftersom att det är då krigssituationen trappas upp och dramtiken ökar. Man slarvar bort karaktärerna något, bland bomber och flyglarm. Men på det hela taget är det en mycket sevärd film med bra skådespelare. Fin slutkläm med anknytning till dagens Dresden.