Tomie

Tomie Köp filmen på CDON
1,4

Handling: Utredningen av ett mordet på en ung collegestudent vid namn Tomie leder polisen till en skolkamrat med svår minnesförlust. Under hypnos visar det sig att hon var närvarande när mordet begicks och att sanningen överträffar hennes värsta mardrömmar. Samtidigt pågår något märkligt hos hennes granne - han vakar över en fasansfull varelse som varje dag växer sig allt starkare. En dag står där en vacker ung kvinna i hans lägenhet. Hon kallar sig Tomie...

År: 1999
Mami Nakamura
Yoriko Douguchi
Tomorowo Taguchi
Kouta Kusano

Underskattad enligt mig. Härliga bildlösningar (trots att det är fotat digitalt) och ett trevligt tempo. Dock så är det varken speciellt bra skådespel eller regi. Första halvan av filmen var mycket bra men sedan tappar den det mesta och sjunker i betyg. En trea har Oikawa dock förtjänat med sin "Tomie".

the_jobe

Bra grundidé, men dessvärre ett mindre lyckat utförande. Tempot är överraskande lågt (till och med för Japan), onödigt krånglig upplösning på konflikten och dåligt skådespeleri från många håll. Jag brukar gilla japanska skräckfilmer (särskilt dem från slutet av 90-talet), men detta är ganska uselt.

Atreyu

Riktigt Usel! Se ej, om ni inte vill dö av uttråkning.
Buuu!

the_jobe