Beck - Den japanska shungamålningen

Handling: En kvinna hittas skjuten på ett hotell i Stockholm. Det råder en del mystiska omständigheter kring mordet, bland annat har mördaren format kroppen så att den föreställer en känd Chagallmålning. Martin Beck tar sig an fallet med hjälp av sin tyske kollega Sperling som är på tillfälligt besök i stan. Ganska snart hamnar man mitt i en förfalskningshärva där ett stort antal falska Chagalltavlor är i omlopp - något man inser har samband med mordet. Var kvinnan inblandad och visste för mycket - eller var hon en bricka i spelet? Beck och Sperling förbereder en fälla för mördaren, men vad man inte vet är att mördaren tycks ha situationen under kontroll.

Regissör: Kjell Sundvall

Philip Zandén
Katarina Lundgren
Dan Bratt

tessan81

Ond bråd död i konstvärlden. En historia inspirerad av Da Vinci-koden månne?

Inte något starkare kort i Beck-kortleken. En tysk kriminalkommissarie, och tydligen god vän med Beck, gästspelar i den här filmen. Gunvald är skeptiskt inställd och går som vanligt sina egna vägar. Långsamt tempo och lite action, det blir knappt spännande över huvudtaget. Svag trea.

Charley

Jan Malmsjö är filmens enda behållning, och han dyker ändå upp i slutet av filmen. Tysken som spelar Sperling går mest runt och gäspar, och jag tycker inte att man behövt blanda in honom i filmen. Annars hade betyget varit mycket högre. Eftertexternas musik är inget att hurra för. Man skulle hellre anlitat Stefan Nilsson, han som gjort det fina musiktemat till Gösta Ekmans Beckfilmer, än den man istället hyrt in. Tempot i filmen kunde varit en aning högre.

Dan banan

Jag är mindre ambitiös idag om ni ursäktar, och det här råkar vara lika snålt tilltalande film.
Den japanska shungamålningen har en del reformer mot för de tidigare rullarna men det blir inget kompakt projekt som håller. Besviken till skådissidan och kräsen till handlingen.
En ynklig, ynklig tvåa.
Jag tycker inte det matchar dom högt klasserade Beckfilmerna.

janne lindh

Nejtack! Den här Beckvarianten är både sökt och rörig. Skådespelarna räddar den från katastrof.

Milla86

Hyfsat spännande Beckfilm med mycket dramatik, särskilt mot slutet! Synd bara att det ska vara så förbaskat dåliga skådespelare med. Vad gör till exempel Ing-Marie Carlsson där? Hon når inte alls upp till samma nivå som resten av gänget.

Svag story det händer faktiskt inte så mycket lite mord men thats it. Det kunde ha blivit så mycket bättre än va de egentligen blev. svag 2a

heroin

Oj!
Förvånande nog är detta den bästa Beckfilmen jag sett hittills.
Mest tack vare Jan Malmsjö som gör en helt briljant skådespelarinsats i denna film.
Mycket spännande och otäck film, och som sagt med en Jan Malmsjö som aldrig varit bättre!

Och okej - jag vet att en Beck aldrig kan vara ett mästerverk á la Shawshank Redemption, men i sin egen genre (vilken lär bli..typ svenska deckare) är detta den starkast lysande stjärnan.
Min favorit-Beck.

Charley

Fem minuter i filmen var spänande , det talar nog för sig själv...

Hanes

En Beck film som jag ändå inte finner helt så dum som många gör och som har ett spännande slutu. Svag trea.