Notes on a Scandal

Notes on a Scandal Köp filmen på CDON

Handling: Barbara (Dench) jobbar som lärarinna på en skola i medelklassens England. Hon lever ett liv i ensamhet med dagboken som sin enda konfidant. Men hennes värld förändras när Sheba (Blanchett) kommer in i hennes liv. Som ny lärare på skolan tar Sheba alla med storm. En frisk fläkt bland rutiner, polyesterkläder och betonggråa väggar och Barbara tror hon hittat den själsfrände alltid sökt. Tills hon upptäcker att Sheba har en affär med en av sina elever. Barbara tappar först fattningen, hennes perfekta lojala väninna har svikit henne men inser sedan att hon kan använda hemligheten till sin fördel.

Regissör: Richard Eyre
Originaltitel: Notes on a Scandal
Ursprungsland: Storbritannien
Judi Dench
Cate Blanchett
Bill Nighy

Copyright Twentieth Century Fox

kaj08

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här filmen. Det börjar riktigt bra med den gamla damen, Judi Dench, som berättar utifrån sin dagbok. Ett mycket bra koncept och dessutom är Dench alldeles lysande i sin roll. Flera av de övriga skådespelarna gör också utmärkta insatser.

Ska man gå in på själva handlingen börjar det ganska lovande med en ny lärare som kommer in på en halvdan skola. Som handlingen avslöjar så kommer läraren börja ha en relation med en elev på skolan, och här börjar själva historian bli lite väl mycket. Cate Blanchett som den förförande läraren är snygg och pojken faller för lockelsen att ha sex med henne. Vi får följa Cates problem hemma och vidare, men att ha sex med en underårig gör inte att jag ger någon sympati åt henne. Tänk en 40-åring som har sex med 14-15-åringar, inte är det synd om människan. Nej, sådana här filmer (likt Pretty Woman) ger en skev bild av verkligheten. Varken pedofiler (som här) eller sexköpare (som i Pretty woman) är något jag ger någon sympati för. Gör istället en jämförelse om det vore en äcklig gubbe i 40 årsåldern, då skulle nog inte många gilla den här filmen. Vidrigt, och den här filmen kan bara få en 1-a av mig.

Jag måste faktiskt påstå att jag blev väldigt besviken på Notes on a Scandal. Trots det snygga fotot, det fina och stämningsfulla soundtracket och mycket bra skådespel av Judi Dench, Cate Blanchett, Bill Nighy och nykomlingen Andrew Simpson blir filmen långtifrån så träffsäker som den hade kunnat vara. Det jag stör mig allra mest på är det stressiga tempot - efter de första tjugo minuterna har karaktärerna och scenariot presenterats och affären har inletts och avslöjats. Om man hade tagit lite lugnt i inledningen och låtit känslan komma smygande istället för att trycka upp den i ansiktet på mig hade detta säkert blivit bättre. Storyn är inte särskilt originell, och jag blir aldrig riktigt klok på vad Barbara egentligen är ute efter. Det där dubbelspelet som filmen utlovar kommer heller aldrig till sin rätt då jag får intrycket av att hon knappt smider några ränker utan snarare valsar omkring i sin egen förbittrade värld och låter känslorna styra sina handlingar. Filmen är dock riktigt otäck av och till - mycket tack vare bakgrundsmusiken. Stark tvåa.
"I think you'll find that a close friendship between consenting adults is perfectly legal ... even under your regime."

Det här är ett drama med två av mina favoritskådespelerskor, Judi Dench och Cate Blanchett. Förmedlar en kuslig känsla av att något sker under ytan och Dench är den som briljerar mest i sin obehagliga roll. Hon nominerades också till en Oscar för sin insats och frågan är om hon inte borde ha vunnit. Filmen lider av några klyschiga moment och framför allt tyckte jag att den allra sista scenen var totalt onödig, då man sett så många slut av den typen förut. En stark trea blir betyget.

en helt okej film. Inget egentligen att slösa onödigt mycket tid på, men okej att slötitta på om man vill se något som inte kräver så mycket hjärnarbete

Bitta

Filmen var klart sevärd och jag kommer att rekommendera den till mina vänner även om jag blev lite besviken. Kan inte annat än hålla med Sophie om att känslan/-orna i filmen "trycks upp i ansiktet på mig".

Lysande skådespel, men vad annat att vänta av Judi Dench, Cate Blancett och Bill Nighy?

En intressant och ganska spännande film. Även skrämmande på ett sätt.. En stark trea!

MaliciousDelight

Filmen som började bra,
utvecklades till en mer skrämmande film.
Sheba en ny lärarinna blir vän med Barbara som jobbar
på samma skola. De blir snabbt vänner.
Men när Sheba inleder ett förhållande till en elev
och Barbara upptäcker det, kan hon få en kontroll över
Sheba genom utpressning.
Hon lovar Sheba att inte berätta det..
men bara på ett villkor..
att hon genast avslutar sin kärleksaffär till eleven.

Filmen är mer spännande än vad man kanske tror.
Jag gillade den skarpt.
Manuset var bra, skådespelarna lika så.
Dock kunde den vara lite förutsägbar inom vissa scener.
Lite för ofta kanske.
Men i övrigt var den mycket bra,
och jag skulle kunna tänka mig att se den igen.

kaj08

Biopremiär: 2007-02-23