Epic Movie

Epic Movie Köp filmen på CDON
1,7

Handling: Från två av de sex manusförfattarna till "Scary Movie" kommer nu EPIC MOVIE, filmen som spoofar samtliga epos som någonsin nått vita duken. Se upp, ingen - inte ens Borat - går säker.

Regissör: Jason Friedberg Aaron Seltzer
David Carradine
David Lehre
Kevin McDonald

Copyright Twentieth Century Fox

Efter katastrofala Date Movie (2006) kommer nu Epic Movie - denna spoofar storfilmer som Da Vinci - koden (2006), Pirates of the Caribbean (2003) och Berättelsen om Narnia: Häxan och lejonet (2005) - även om Nacho Libre (2006) och Click (2006) i min mening INTE är storfilmer. Av respekt för parodier i den här stilen har man satsat på att stoppa in så mycket referenser som möjligt på kortast möjliga tid - även om det bara är en fullständigt irrelevant och tramsig replik mitt i slutklämmen. Detta ger ett mycket krystat intryck och spär inte direkt på intresset för filmen.

Ändå går många och ser parodier när de går på bio. Varför? Jag tror inte att de flesta går i förväntningen att få se en bra film. Min teori är att man helt enkelt vill se vad som har tagits från vilken film och i förlängningen hur lågt en parodi kan sjunka. Dock måste varje film bedömas utifrån sina egna
förutsättningar.

Detta är en parodi och försöker inte vara något annat än en parodi. Nu befinner vi oss ohjälpligen i den genren, men inte ens då håller filmen särskilt hög kvalitet. Den är ofta ologisk, löst sammansatt och störande inkonsekvent. Det som klickar är Jayma Mays helsköna karaktär, Harry Potter-spoofen och en scen i slutet - det var det enda som faktiskt var rätt underhållande, även om det inte var av kvalitet filmmässigt.

I övrigt hämtar Epic Movie sin humor från sexskämt, avföring och slagsmål. Allt man förväntar sig av en smaklös parodi finns att få här - inga överraskningar på den fronten. Jag som har svårt för sådan humor redan i "vanliga" filmer blir smått illamående här - det är helt enkelt för mycket. Dock är det rätt befriande att man slipper se Paris Hilton reduceras till en silikonpöl när Susan ramlar på henne. För övrigt måste Michael Jackson vara parodiers absoluta guldgosse - för utöver Scary Movie 3 (2003) och 4 (2006) och Date Movie är han med även här. Det var fullständigt vidrigt att se dem spoofa den där skandalen med hans unge som inträffade för några år sedan.

Observera att en parodi inte nödvändigtvis behöver vara fullständigt katastrofal - jag tyckte Scary Movie 3 var rätt skön i all sin dålighet - men här har Hollywood nått ett nytt lågvattenmärke. Nu har jag fått nog - aldrig mer en parodi!
"God, I hate those fucking kids!"

martin88

Fruktansvärt dålig film. Skämten är verkligen usla, och även om 2-3 scener är ganska roliga så är det så långt ifrån ett godkänt betyg man kan komma. En av de sämsta filmer jag sett! Har nog aldrig skrattat så lite åt en film som ska försöka vara rolig.

Epic Movie är utan tvekan en av de sämsta parodierna som gjorts, bara föregångaren Date Movie lyckas vara sämre än denna. Här skojas det om aktuella filmer utan att det riktigt blir parodi, för:

1. Man skrattar inte.
2. Skådisarna gör sig själva till åtlöje, inte karaktären de parodiserar.
3. Ett försök till handling gör det hela fånigare.

Här har man klämt in Pirates of the Carribean, Willy Wonka and the chocolate factory och Berättelsen om Narnia i en enda stor biff som ryker av skit. Skämten är dåliga. Det skojas vulgärt - trots att det aldrig blir snuskigt och jag skäms när jag ser stora skådisar och musiker i diverse cameos.

Haha, stundtals asrolig!

Alldeles för larvig film för att falla mig i smaken. De gör skämten för överdrivet och det hela slutar med att det känns som att en klass har gjort det på roliga timmen. Nä det här tog mest min tid.

Christiian2

Kan nog vara världens sämsta komedi, fast ''Disaster movie'' är mycket sämre.

Sjukt dålig film alltså.

Nienna

En helt värdelös film. Kort sagt. Och den förtjänar faktiskt inte att jag säger något mer om den heller.

Den här filmen var riktigt skräpig.

De har lyckats ännu en gång- katastrofalt uselt!

Biopremiär: 2007-04-04