Expedition Linné

Dokumentär :

Dokumentär :
5,0

Handling: Den världsberömde naturfotografen Mattias Klum och den prisbelönte dokumentärfilmaren Folke Rydén har tillsammans med tre unga följeslagare rest i Linnés och hans lärjungars fotspår och anda. Det är en upptäcktsresa till sju kontinenter som även blickar ut i rymden, ned i havsdjupen och in i framtiden. I centrum står den livsavgörande frågan: Hur ska vi handla idag för att överleva i morgon och hur kan vetenskap och forskning bidra till en bättre värld?

Expedition Linné är en dokumentärfilm till 300-årsminnet av en av naturvetenskapens världsnamn, Carl von Linné. Avsikten är att motivera och inspirera nya generationer. Att inse att hur vi handlar och beter oss idag har betydelse för imorgon. Att vår framtid hänger på att vi gör som Linné - iakttar, är nyfikna och värnar om det vi ser. Nyfikenheten att upptäcka och utforska finns inom var och en av oss. Det är den lusten och glädjen som filmen vill locka fram och sprida.

I Linnés anda, präglad av nyfikenhet och upptäckarglädje, träffar expeditionen några av världens främsta forskare och experter som försöker ge svar. Expeditionens huvudpersoner är tre unga med vitt skilda bakgrunder. De inte bara iakttar och utforskar utan försöker tänka själva och ifrågasätta.

Regissör: Ingen info
Originaltitel: Expedition Linné