Direktören för det hela

Direktören för det hela  Köp filmen på CDON

Handling: Ägaren av ett it-företag vill sälja sin firma.

Han har bara ett problem, och det är att han när han startade verksamheten uppfann en fiktiv direktör som han skulle kunna gömma sig bakom när han skulle bli tvungen att genomdriva opopulära beslut.

När nu de potentiella köparna av företaget insisterar på att förhandla ansikte mot ansikte med ”direktören”, tvingas ägaren av it-bolaget att anställa en misslyckad skådespelare för att spela honom. Skådespelaren finner plötsligt sig själv vara en bricka i en historia som visar sig kunna utsätta hans (bristande) moral för hårda prövningar.

Regissör: Lars von Trier
Originaltitel: Direktøren for det hele
Ursprungsland: Danmark, Sverige, Island, Italien, Frankrike, Norge, Finland, Tyskland
Iben Hjejle
Casper Christensen
Louise Mieritz

Copyright Sonet Film AB

macthefinger

Underfundig rulle. Riktigt roligt blir det om man funderar på om inte en och annan i ens omgivning också är en fiktiv chef. Alla dessa manér och floskler. Har vi sett dem förut, hört dem? Och till slut visar den också faran med att släppa fångarna loss - företaget är INTE platsen för självförverkligande.

Jag måste säga att jag är ganska besviken. Även om filmen bygger på en bra grundidé samt har smart humor så skrattade jag enbart en gång i hela filmen. Det är även kul att se att Von Trier har konstnärliga ambitioner, t.o.m. när han gör en lättsam komedi, men samtidigt så tycker jag inte han lyckas fullt ut. Fotot blir väldigt rörigt med hans slumpartade teknik och humorn är inte lika rolig som jag hoppades. Tyvärr är det här en av Von Triers sämsta filmer även om den har vissa intressanta moment...

macthefinger

Biopremiär: 2007-03-16