Orfeu Negro

Orfeu Negro Köp filmen på CDON
3,7

Handling: Den mytologiska kärlekshistorien om Orfeus och Eurydike placerad mitt i slummens Rio de Janeiro. Han är livsälskaren alla kvinnor avgudar, hon är en blyg lantflicka på flykt undan en mordisk förföljare. Deras öden sammanflätas under ett dygn av extatisk karnevalsyraUpplev

År: 1959
Regissör: Marcel Camus
Originaltitel: Orfeu Negro
Alternativ titel:Black Orpheus (USA)
Ursprungsland: Brasilien, Frankrike, Italien
Alexandro Constantino
Waldemar De Souza
Jorge Dos Santos
Aurino Cassiano

Underbar adaption av den grekiska mytologin till ett svängande Rio. Historien i sig är ju väldigt bra och det tjänar filmen på, speciellt när dem bytt ut spelplanen. Dock så tycker jag filmen kanske tog sin så kallade "hattrick" (det vill säga att den vann Golden Globe, Oscar och Guldpalmen) lite väl lättförtjänt, så överdrivet bra är inte filmen. Men en mycket sevärd film som börjar lite trevande för att sedan bättra på sig och sluka in åskådarna i en välbekant historia med en sällsyn rytm, stark trea.

Khori

En färgsprakande film med mycket dansscener (ka bli lite uttröttande emellanåt). Historien är helt okej och intresset hålls mestadels uppe genom hela filmen, bara segt på något ställe mitt i. Kul att se en brailiansk film, känns inte som att det blir ofta.