Vacancy

Vacancy Köp filmen på CDON

Handling: Ett ungt gift par blir strandsatta på ett isolerat motell där de hittar gömda kameror överallt i sitt rum. De inser snart att de måste fly därifrån innan dom blir nästa offer för en snuff-film.

Regissör: Nimród Antal
Originaltitel: Vacancy
Längd: 01:25, 01:20 (R-rated version)
Kate Beckinsale
Luke Wilson
Frank Whaley
Kevin Dunigan

Vacancy är på flera sätt en positiv överraskning. Grymt intressant och kuslig story, snyggt soundtrack och förvånansvärt skickligt skådespel för en thriller/rysare. Jag har dock svårt att uppskatta Kate Beckinsales insats eftersom hon inte ens kommer i närheten av sin bästa roll som Darlene Davis i Brokedown Palace (1999) där hon var fullständigt briljant. Likväl - över förväntan.

Sedan måste jag hålla med om att filmen är alldeles för kort, och slutet mynnar nästan ut i ingenting. Smått förutsägbart, men ändå acceptabelt. Storyn blir ibland väldigt tunn och det hela verkar mest bestå av skrik, spring och häftiga dispyter mellan det äkta paret. Vacancy ska dock ha stort plus för att den, som få moderna rysare lyckas med, målar upp offer som jag absolut kan sympatisera med. Detta är till viss del tack vare den gripande bakgrundsstoryn, men också på grund av skådespelet. Vacancy får en stabil trea.
"Why didn't you just stay on the interstate?"
"I don't know. I guess I just wanted to make this as miserable as possible, you know. See how big a bitch you'd be about it."

Fy vilken hemsk film. Ont i magen från scen 1. Det spelar liksom ingen roll att den är förutsägbar. Inte när den är så läskig hela tiden. Lite seg i vissa partier men kanske beror det på att jag bara vill se slutet? Det är sådana här skräckfilmer som får mig att må dåligt. Det är uttaget från händelser som faktiskt kan ske.
Att slutet blir lite abrupt och inte spelas ut helt ger ett litet minus.

En förvånansvärt otäck film som behandlar ett känsligt och otäckt ämne, därför blir resultatet bra. För utan Vacancy's bakrundsstory hade detta kunnat bli en helt vanlig, o-otäck, misslyckad skräckis. Slutet är dåligt och förutsägbart som vanligt men filmen är spännande fram tills dess. Skådisarna är ok, det är inte direkt en film där de måste göra sitt bästa ifrån sig.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Filmen är oavbrutet spännande och har en lagom längd jämfört med många moderna filmer nu för tiden. Betyget ligger inte långt från 4:an, men en del smått ogenomtänkta och ologiska handlingar av huvudpersonerna då de försöker fly för livet, och överlevnadsinstinkterna borde vara starkast, sänker betyget något (först skaffar man sig ett vapen av nåt sag att försvara sig med!!).

Att slutet blir lite abrupt och inte spelas ut helt ger ett litet minus.

Wow det här var ju inte ens otäckt. "Skräck"scenerna liknade snarare action eller thriller filmer. Knappt värd att se.

stilis

Ett par bosätter sig på ett övergivet motell vid vägkanten. Senare förstå att det inte står rätt till vid motellets väggar och vrår.

En mycket spännande, originell och mystisk skräckthriller.

Vacancy har en lagom läskig och obehaglig atmosfär, så man sitter på helspänd och man undrar hur det går för dem.

Vacancy skiljer mycket från andra skräckfilmer, för att Vacancy känns att det är realistiska och verklighetstrogna hemskheter och händelser, som inte känns i en del skräckfilmer.

När man ser filmen, så känns det ganska äkta, d.v.s. att filmen möjligt bygger på händelser som har hänt.

Det blir en stark fyra(4).

ronnbackmeisterJR

En riktigt bra film för sin genre, uppfyller förväntningarna. Handlingen är mkt effektiv och kuslig nästan hela tiden, dock så mattas det av något mot slutet, ganska förutsägbar men ändå en sevärd film. Ytterligare ett plus för längden som jag tycker är oerhört lagom.

En grymt bra film som bygger upp panikkänslan otroligt. Riktigt bra skådespeleri och handlingen för tankarna till Psycho.

den här va godkänd inte mer

Vacancy 2 - The First Cut (2009)