Lilja 4-ever

Lilja 4-ever Köp filmen på CDON

Handling: 16-åriga Lilja bor i en sliten och fattig förort någonstans i det forna Sovjetunionen. Hennes enda vän är den unge pojken Volodja. Tillsammans drar de runt i området och fantiserar om hur man kan göra livet lättare att leva. En dag tänds hoppet när Lilja blir förälskad i Andrej. Han ber henne följa med till Sverige och börja ett nytt liv...

År: 2002

Jevgeni Gurov
Aleksandr Sokolenko
Margo Kostelina

heroin

Lilja 4-ever är otäck, hemsk och lämnar väl praktiskt taget ingen oberörd.
Jag har svårt för att se Lilja 4-ever, även fast den är riktigt riktigt bra, pga att den är så otäck.
Tja vad kan man säga...16-åriga Lilja lever ett skitliv i Ryssland, hon träffar en kille och blir kär, han lovar att ta med henne till Sverige där allt ska bli bra, och istället gör han henne till en hallick som säljer hennes kropp till svenska män.
Tragisk historia som tyvärr skulle kunna vara helt sann.
Lilja 4-ever gör mig arg och rädd (ok där lät jag lite feministisk kanske, jag är inte feminist...men jag är ju inte helt omänsklig för det), men hänför mig samtidigt med de fantastiska skådespelarna (främst Lilja och killen som spelar lille Volodja) och sin starka handling.
Tjejen som spelar Lilja är dessutom snygg.
Fantastiskt bra igen, Moodysson!

Therold

Lukas gör sin starkaste film. Filmen ramlar in över en och det är otroligt intensiva ögonblick som får en tappa hakan. Var väldigt pladdrigt bland tonårstjejerna precis i början av bioföreställningen - var knäpptyst efter 10 minuter och sen inte ett pip till förrän de typ kommit hem. Med detta i åtanke: viktig film som berör. Manus och scenerna biter sig fast och jag tycker en lite rörig bildsammansättning och halvkaotiskt tempo bitvis bara skapar en än mer trovärdig bild över ett helvetiskt livsöde. Filmen förtjänar högsta betyg för sin osminkade fasad.

Milla86

Intressant film om den hemska verkligheten. Stundtals lite seg, men samtliga skådespelare är väldigt duktiga. Efter att ha sett en sådan här film, börjar man fundera över hur bra man egentligen har det. Lilja har det verkligen så dåligt som man bara kan och hon ser ingen återvändo.

Ajice

Klarar inte se den igen, men stark och berörande skildrat.

En fruktansvärd film men otroligt bra, Moodysson KAN!

*Snyft* Det går väl inte se den här filmen utan att känna för lilla Lilja. Otroligt realistisk!

majzzan

Ja den e bra gjord bra mening med den men e nått som gör att jag ahr så svårt för den men får iaf 3 av mig

Noisome

Jag gillar det mesta med denna film, bra skådespeleri, bra musik, bra story och trovärdighet. Den berör så djupt för att man vet att sådana hemska saker sker inte alls så långt bort från en själv, varje dag.

Ludwig06

Faktiskt ganska bra för att inte tala om hur stackars Lilja blev offer för människohandeln.

Milla86