En ung Jane Austen

En ung Jane Austen Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Baserad på en sann berättelse ur Jane Austens liv, som har präglat hennes framgångsrika och mycket älskade författarskap.

Filmen utspelar sig då Jane är 22 år gammal och ännu inte gift sig, något som främst oroar hennes föräldrar. Hennes syster har precis blivit lyckligt bortgift. Men så frågar en av Hampshires mest välbärgade män om hennes hand och Janes fattiga familj tackar ja åt henne.
Samtidigt förälskar sig Jane i Irländaren Tom Lefroy som tillfälligt spenderar sommaren hos sina släktingar i Janes hembygd. Tom har misskött sina studier i London och som straff har han skickats ut på landet. Paret inleder en romans. Men med Toms rykte och Janes familjs beslut kan kärlekshistorien bara sluta på ett sätt.

Regissör: Julian Jarrold
Maggie Smith
Joe Anderson
Ian Richardson

Copyright AB Svensk Filmindustri

Jag är i regel inte så förtjust i kostymfilmer av den här typen - jag såg Becoming Jane av två anledningar. James McAvoy är i mitt tycke en fantastisk skådespelare, och Jane Austen ... ja, vad ska man säga? Hon var en underbar författare, och filmatiseringen av hennes liv verkade mycket intressant.

Bra skådespel av samtliga, men det är McAvoy som verkligen glänser. Att som någon förvirrad tjej på imdb önskade ha castat Orlando Bloom i den rollen är fullständigt vansinne. Karln kan inte spela teater för fem öre.

Första halvan av filmen är ganska händelselös, och man verkar ha roat sig med att trycka in så många tillgjorda dansscener som möjligt. Intresset sviktar ibland, men det hela bättrar sig något otroligt i den senare hälften. Perfekt synkat soundtrack, intensivt, vackert och det hugger till i hjärtat flera gånger om. Denna övergång i historien blir tyvärr lite ojämn och sköts inte riktigt så snyggt som jag skulle önska. Likväl utgör Becoming Jane en unik inblick i vad som formade en av historiens mest älskade författare. Lysande avrundning som på ett förödande skickligt sätt knyter samman den romantiserade versionen med den verkliga Jane Austen. Stark trea och ett måste för dig som har läst och älskat Jane Austens romaner. Avslutningsvis måste jag klargöra att regissören oundvikligen har tagit vissa konstnärliga friheter - dock så obetydliga att de inte gör filmen sämre. Vi vet ytterst lite om Jane Austen. Bland det lilla vi vet är att hon och Thomas Lefroy var bekanta, men vi vet inte hur djupt den vänskapen faktiskt sträckte sig. Becoming Jane spekulerar helt enkelt i att han var hennes livs kärlek och att mötet med honom blev inspirationen till hennes romaner.
"Cassie, his heart will stop at the sight of you, or he doesn't deserve to live. And, yes, I am aware of the contradiction embodied in that sentence."

Yasmin

Väldigt vacker film. Anne Hathaway och James McAvoy är fantastiska i den här filmen.

En mycket bra insats av skådespelarna. Och en bra handling tycker jag.

lindajjj

Först tänkte jag "nej men åh vad segt, det räcker ju inte med att stoppa in Austen i titeln för att det ska bli som Austen" men filmen spottade upp sig i andra halvan, och blev riktigt bra ändå. Jag tycker dock att man borde ha valt en annann skådespelare. Anne H har aldrig varit bättre än i den här filmen, men det säger ingenting, för hon är inte särskilt bra.

Sallee

Jag är grymt överraskad över denna film, då ingen mindre än Anne Hathaway har en stor roll i denna film.
Men hon gör en mycket fin insats i filmen men pluset går självklart till James McAvoy, som än en gång har fått mig på fall. Jag hoppas få se honom i många många filmer i framtiden.

Föredrar kanske Stolthet & Fördom än denna.
Men det är en mycket fin historia ur Jane Austen liv.
De första 20 minuterna var ganska sega, därefter blev man som fastklistrad vid tv skärmen. Hade kanske velat se lite mer av Tom Lefroy & Jane Austen tillsammans.

Men jag är helnöjd iallafall.
Betyget hamnar på en svag fyra.
Sevärd.

Den här filmen var ju bra! Men den är lite FÖR lång..

sara-H

en hjärtkrossande men vacker film, en av mina favoriter .. mycket bra, & till skillnad från andra filmer så slutade den här lite annorlunda, inte precis "lyckliga i alla sina dagar" men ändå på ett fint sätt .

Isabellet

Såg denna igår och den var verkligen en utav mina top 10 filmer jag har sett faktiskt. Riktigt mysig, även fast den inte slutade som man hade hoppats.
Men den är helt klart värd att se, ångrar inte en sekund att jag valde att se den.

Biopremiär: 2007-09-14