Natten i Varennes

Natten i Varennes Köp filmen på CDON
2,4

Handling: I sviterna efter den franska revolutionen spränger en diligens fram på landsvägen med en märklig last; den franska kungafamiljen har flytt från sin fångenskap för att förena sig med de allierade. Fienden är dem i hälarna, men de är inte de enda som följer i den kungliga flyktens spår. I en annan vagn trängs en brokig skara historiska figurer som alla representerar olika delar av denna svunna tid - bland dem en åldrad och utblottad Casanova, skandalförfattaren Restif de la Bretonne, revolutionären Thomas Paine och den koketta grevinnan Sophie de la Borde. Den dramatiska färden får ett abrupt slut i den lilla staden Varennes, där ödet till slut hinner ikapp dem alla. I de möten och konflikter som uppstår under resan uppenbarar sig ett Frankrike i miniatyr. Noblessens fåfänga saknad efter flydda tider möter föraktet och framtidsivern hos dem som ännu tror på revolutionen. Allt detta mot en fond av ett svältande folk, trött på krig och fattigdom.

En mustig och färgsprakande skröna om en brytningstid i vår historia. Solen går ner över dekadensens Frankrike, och efter den ödesdigra natten i Varennes randas den Nya Världens morgon.

År: 1982
Jean-Claude Brialy
Andréa Ferréol
Michel Vitold
Laura Betti

En riktig klassiker, fin musik, trevlig, bra kostymer, sköna dialoger i en slags roadmovie i diligens på 1700-talet, där bl a en åldrad Casanova delar med sig av en del livsanekdoter till aristokrater på vägen. Vagnen följer efter en mystisk annan diligens, som sägs innehålla Frankrikes kungapar på flykt mot allierade i Tyskland-Österrike... Nånting saknades dock för ett högre betyg, tror man ser detta en gång, möjligtvis två.

På en officiell filmtopplista: The New York Times bestseller.

Håller med NHL. Tråkig och händelsefattig. Vad gör Keitel här?? Suck! Svag tvåa!

När jag såg den för många år sedan tyckte jag den var förskräckligt tråkig. Det är möjligt att man skulle göra en omvärdering av filmen idag. Kostymerna är bra, skådisarna ok, men annars tyckte jag som sagt att den var oerhört tråkig. Annars är Scolas Fula skitiga och elaka en sevärd film, om än något udda.