Fart, flickor och faror

Fart, flickor och faror Köp filmen på CDON
3,8

Handling: En biografmaskinist, som studerar till att bli detektiv, är kär i en ung dam. När han friar till henne, stjäl hans rival hennes pappas kedjeur och anklagar honom för det. Besviket återvänder den unga biografmaskinisten till sitt jobb och medan filmen rullar drömmar han om sig själv som detektiven i filmens handling. Samtidigt får den unga damen reda på sanningen och frikänner biografmaskinisten
från skulden till sin pappa.

OBS: det är en stumfilm!

År: 1924
Regissör: Buster Keaton
Originaltitel: Sherlock Jr.
Ingår i tema: Stumfilmer

IMDb Top250

Buster Keaton
Kathryn McGuire
Joe Keaton

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

IMDb Top 250: placering 233 vid titten 20110321. Ja, kanske värd denna plats med tanke på tiden den kom, 1924. Rolig! Klart bättre, mer vuxen humor än Chaplin.

kaj08

En av Buster Keatons allra bästa filmer. Det är synd att den är så kort, bara 44 min, men det kanske är till sin fördel. Eftersom det är ett väldigt högt tempo i filmen för att vara en stumfilm.

Buster Keaton spelar en film-maskinist som drömmer om att bli detektiv. Film-maskinisten uppvaktar tjejen han är kär i, i hennes hem och blir anklagad för att ha stulit hennes fars klocka. Den unga damen har nämligen fler beundrare som gärna vill få film-maskinisten ur leken. Väl tillbaka på jobbet börjar Keaton drömma om ett detektivdrama med inblandade parter, vilket är riktigt festligt. Här finns många härliga scener, t.ex när han åker motorcykel genom städer/landskap. Det är också riktigt underhållande när de ska spela biljard, Keatons karaktär ska dödas, men undgår alla faror på ett spännande men roligt sätt.

En riktig klassiker, som är värd ett högre betyg än vad den har här på filmpunkten. Se den, begrunda den, skratta, låt dig imponeras!

Det här är en stumfilm med Buster Keaton som inleds trevande, men som utvecklar sig till en någorlunda trevlig filmupplevelse. Keaton leker mycket med det filmtekniska och det är det som gör den sevärd. Bioscenen är snyggt genomförd och filmens höjdpunkt. Det finns dock gott om anmärkningsvärda scener utöver det, bland annat en skickligt utförd illusion då Keaton till synes hoppar rakt igenom en människa(!). Ytterligare något som är imponerande är att Keaton själv utför så många av de farliga stunten. Han ådrog sig också en nackfraktur under en vattenscen som de behöll i den slutgiltiga filmen. En stark tvåa blir betyget till en av de bästa stumfilmerna jag har sett hittills.

Buster Keaton var en riktigt kul kille. Denna film bjuder på underhållning på hög nivå. Scenen vid biljardbordet är en klassiker!

Den bästa Keaton rullen jag sett. Otroligt roligt och Keatons komiska timing såväl som skådespelare och som regissör går inte att ta miste på. Tempot är enormt högt och filmen är mycket välgjord. Bäst var när Keaton befann sig i filmen och dem bytte landskap hela tiden. En bra introduktion för dem som vill se närmare på stumfilm, mycket stark fyra.

Filmen är svartvit