Free Jimmy

Free Jimmy Köp filmen på CDON
2,4

Handling: Animerad komedi för vuxna!

De "två trötta typerna" Odd och Gaz dras in i cirkusbranschen av ex-junkien Roy-Arnie. Där får de ansvar för den knarkande elefanten Jimmy. Elefanten blir fritagen av djuraktivister och rymmer mot bergen. Odd, Gaz, Flea och Roy-Arnie tar upp jakten, men får konkurrens från samemaffian, djurrättsaktivister och jägare på älgjakt.

Regissör: Christopher Nielsen
James Cosmo
David Tennant
Jim Broadbent

Copyright Folkets Bio

Det här är Norges första datoranimerade långfilm och den sticker helt klart ut bland mängden, framför allt därför att den inte på något sätt riktar sig till barn, då den innehåller grovt språk, sex, droger och inte minst slafsigt blodiga scener. Innehållsmässigt påminner filmen annars om en blandning mellan Lock, stock... och Jägarna. I övrigt ganska poänglös och inte så smart som jag hade hoppats på.

Rymdis

Den funkar väl att titta på, men var en grym besvikelse med tanke på att Christopher Nielsen är kreatören. Läs hans serier istället, han kan mycket bättre än såhär!

DuskBringer

En rolig och mörk, animerad film som knappast riktar sej till barnen. Som Goliatbagge var inne på känns filmen väldigt Guy Richie. Röstskådespelarnas cockney är dock ett stort minus med tanke på att karaktärerna i filmen ska föreställa vara norrmän och svenskar. Originalspråk tack!

Annars bra, stark trea.

grymt inte bra! så tråkig, överdrivet dålig och seg så att jag nästan ville spola förbi allt. jag hade inte höga förväntningar men att det skulle vara såhär uselt det hade jag inte räknat med, det är synd för jag älskar David Tennant men inte ens han kan få denna film godkänd.

Tia

Missnöjd.
Hade trist när jag väntade på pojkvännen. Slökollade lite på filmfodral och såg Free Jimmy. Garvade när jag insåg att det var "vuxentecknat" och tyckte det skulle bli kul att kura ihop i soffan och njuta. Men icke. Blev besviken ut i fingerspetsarna.
Elefanten hade inte talförmåga och var mest som ett snabelförsett kolli, handlingen var trist, filmen utdragen och verkade aldrig ta slut och humorn saknades helt.

Ett platt, meningslöst tidsfördriv trots lite rå vuxenhumor.
Bry er inte ens om att tänka tanken på att se denna. Vill ni se rå vuxenhumor så kolla istället på Torkel i knipa.

rivulet

grinade jättemycket i slutet, för det är ju så synd om stackars jimmy. men filmen är ju så underbart störd att man inte kan låta bli att älska den. jag ska bli samemaffioso en dag.

miox

den är almerade filmen är inte så bra savag 2

En klar 3 både som film & i sin egen genre.

Tagline: - (Tänkbar: Four stoners, five vegans, three mobsters, four hunters and a million reasons to free one junkie elephant).

En trea får denna film iaf klart. Hade ej så höga förväntningar efter att ha sett trailern, men den var faktiskt småkul, otroligt grov (sex, droger, ovårdat språk mm) - alltså EJ för barn/yngre ungdomar ens - och kanske just därför blir den bättre!? På 2 sätt är den nämligen unik: det första är att det är den första medvetet gjorda CGI-vuxenfilmen. Det andra är att det är Norges (i samarbete m England dock) första CGI-film (kanske även Nordens?). Såg den med eng. tal ska jag tillägga --> nästa gång vill jag se den m norska eftersom det nog gör en del skillnad. Annars är idéerna rätt roliga, ta bara samemaffian t ex. Störtsköna coolingar m renhorn som motorcykelstyren. Trots det är filmen stundtals riktigt svart o makaber, tom. på ett sätt lite sorglig. Skulle faktiskt hamna i DVD-samlingen för under 50-lappen.

Trivia: This is the first computer animated feature film in Norway's history. By January 2004 it was apparent that the total budget would be three times as originally planned, and the premiere was pushed back a year.

Biopremiär: 2007-04-27
Filmen är animerad