Hot Rod

Hot Rod Köp filmen på CDON

Handling: Rod Taylor (Andy Samberg) är en självutnämnd stuntman, som är mycket våghalsig och även olycksbenägen. När han får veta att hans känslolöse styvpappa är svårt hjärtsjuk beslutar han sig för att göra sitt livs mest våghalsiga motorcykelhopp för att samla in pengar till en hjärtoperation.

Regissör: Akiva Schaffer
Ian McShane
Sissy Spacek
Will Arnett
Chris Parnell

Copyright United International Pictures AB (UIP)

En fruktansvärt rolig film skapad av gänget från "The Lonely Island". Alltså, Andy Samberg (Saturday Night Live), Jorma Taccone och Akiva Schaffer (regi). Rod är en mer eller mindre misslyckad stuntman som lever i sin egen värld tillsammans med sina kompisar. Hans dagliga schema är fyllt av diverse stunt, samt slagsmål med sin styvfar. Rod måste besegra sin styvfarsa för att förtjäna respekt hos honom. När styvfadern en dag blir sjuk så blir det upp till Rod att skaffa pengar till en operation - som kostar 50 000 Dollar. Detta skall göras genom "ett stort hopp".

Själva huvudstoryn är ganska ointressant i Hot Rod, för vägen dit är minst sagt krokig och full av skumma, ytterst skumma och bisarra händelser. Rod, Kevin, Dave och Rico bara flummar. Men det speciella med allt är att det är jäkligt kul. Roliga dialoger, skrattretande stunt och sjuka inslag. Som när Rod och Kevin vrider och vänder på ordet "Cool Beans" är bland det roligaste och mest oväntade jag sett i en film.

Hot Rod bjuder på många överraskningar, det bjuds på säregen humor och den är förvånansvärt bra gjord. Förutom ett tiotal avsnitt av Saturday Night Live så är det spelfilmsebut för regissören Akiva Schaffer. Väldigt bra jobbat. Hot Rod är den roligaste filmen jag sett på länge, helt klart en av de bästa komedierna jag sett.

Hahn

Det är inte alltid man bara stöter på en film som verkligen övertygar en rakt igenom. För mig var det ett tag sedan i alla fall. Jag råkade läsa en recension på en film vid namn "Hot Rod" som verkade vara riktigt intressant. Den här måste jag bara se, tänkte jag. Så blev det också, och efter det så kunde jag inte låta bli att fortfarande le åt alla oändliga galenskaper. För detta är nog kanske den roligaste film jag någonsin sett? Ja, det är det.

Filmen inleds med en skön 80-talskänsla som man känner av direkt. Man känner igen konceptet till en början, men den bilden spårar totalt ur ju mer man ser vidare. Det bjuds på fantastiskt sköna dialoger och otroligt sjuk humor, lite åt Family Guy/Napoleon Dynamite hållet, som passar mig alldeles utmärkt. Andy Sambergs roll som Rod är överraskande klockren. Jag tror inte någon annan skulle passa in så bra som han gör. Det skulle kanske i sånna fall vara Ashton Kutcher, som man ofta kan se liknelser med i filmen.

Hot Rod skulle kanske egentligen lika gärna kunnat floppat totalt om den nu inte hade varit så väl genomförd och inte hade så starka skådespelare som den faktiskt har. En vågad humorform som skulle kunnat gått helt snett med fel material, vill säga. Men nu var inte så fallet. Verkligen inte, tvärtom. Jag vill bara sprida vidare denna film till dem som inte hunnit se den än. Ni kommer garanterat bli lika överraskade och skrattattackerade som jag blev, hela filmen igenom. Bara ni har det rätta sinnet för humor och inte är en Torr-Evert som säljer rostiga spikar vid en mörk gränd (en beskrivning som recensenten på Aftonbladet säkert stämmer bra in på).

Nu när jag har hyllat den här filmen så mycket så kanske det är dags att ta upp något negativt. Men likt förbannat så kan jag inte komma på en enda grej som gör att ribban sänks till ett lägre betyg. Detta är en given kultklassiker i framtiden helt enkelt.

Hot Rod är bara ett måste, se och älska!

Underhållande film men kanske lite väl mycket en Napoleon Dynamite klon. Berättarstrukturen och uttrycket kändes nämligen inte helt originellt.

Antonlikemovies

Klockren humor.
Andy Samberg är hur rolig hur som helst, jag bara älskar scenen när han rullar ner för kullen!

Det här är en ganska korkad och intetsägande komedi om en misslyckad stuntman. Här och var blir det småskratt eftersom det trots allt är roligt att se när folk slår sig på film. Dock är det alldeles för glest mellan skratten med tanke på att det här är en film som bara ska vara rolig. Det hela blir liksom så dumt att det inte ens är roligt. Den enda positiva överraskningen är Andy Samberg i huvudrollen som har en sävlig charm som påminner lite om Jon Heder i Napoleon Dynamite.

En rätt så skön film. Kanske lite tunn handling, men har man inget bättre för sig är denna filmen helt ok.

På ett sätt var den här filmen ganska bra, den hade ett sorts syfte.
Men samtidigt så tycker jag att humorn nästan gör att filmen blir töntig eller fånig. För mig blir den nästan på gränsen till det.
Men jag ger den en stark tvåa eftersom att den, som sagt, på nåt sätt fastnade hos mig.

Venom-

filmen var fantastisk! och att den var löjlig vissa gånger spelar inte mej nån roll... skit bra :D

Manfred

En riktigt bra komedi är enligt mig bland det bästa man kan uppleva i filmväg. Dessvärre så har många komedier en tendens att bli löjliga och töntiga. Hot Rod hamnar tyvärr i kategorin töntig och löjlig. Några få skratt bjuds det på men betyget är farligt nära en etta eftersom filmen blir djävulskt töntig när det hela tiden spelas på att fånigt skulle vara lika med roligt.

Biopremiär: 2007-11-23