Death of a President

Death of a President Köp filmen på CDON

Handling: Filmen följer den fiktiva utredningen av mordet på president George W. Bush i oktober 2007. Verkligt arkivmaterial blandas med en tät och spännande story, som tar sin början vid det tumultartade konvent på vilket presidenten mördas! FBI sätter in fulla resurser för att bland de närvarande gästerna finna den skyldige – ett uppdrag som får proportioner långt utanför landets gränser!

Regissör: Gabriel Range
Becky Ann Baker
Robert Mangiardi
Jay Patterson

Copyright Noble Entertainment

Jag förstår absolut varför den här filmen har orsakat rabalder i USA - vissa tv-kanaler vägrade till och med göra reklam för den. Death Of A President är definitivt en originell film och bygger på en intressant, om ändå smått skruvad idé - en pseudodokumentär. Men att en film är originell räcker inte alltid till - den måste också funka filmmässigt, och det gör inte den här filmen. Det skickas ut flera trevare hela filmen igenom - ledtrådar som inte följs upp, en förvirrande splittrad historia som gör att alltsammans ter sig väldigt ologiskt och krystat. Jag blir faktiskt inte riktigt klok på vad filmen vill säga. Det är en dokumentär, men den utspelar sig i framtiden - är det meningen att Bush personligen ska ta lärdom och ändra sin policy i Irak? Eller vill man bara reta upp Bushadministrationen och dess anhängare a la Michael Moore?

Intresset bibehölls hela filmen igenom, mycket på grund av de skickliga skådespelarna och arkivmaterialet med George Bush själv. Lite synd att berättarformen gör det relativt lätt att lista ut ploten, men i all rättvisa lägger man till en twist som vänder upp och ner på saker och ting. En stark tvåa.

Det här är en underhållande och mycket välgjord fejkdokumentär om mordet på George W. Bush. Den autentiska känslan är snudd på perfekt filmen igenom och det enda jag för tillfället kommer på förstörde äktheten aningen var de ibland lite för snyggt filmade kravallerna. Bygger upp en skön spänning i inledningen och första halvan av filmen är klart bäst. Sedan ändrar filmen inriktning något och börjar mer behandla politiken, vilket kanske inte är lika underhållande, men som fortfarande är intressant. Tycker dessutom att filmen har en djupare poäng, vilket är ovanligt för mokumentärer. Helt klart en av de bästa filmerna som gjorts i sin genre.

Överraskande bra film som verkligen känns äkta. Okända skådisar gör ett mycket bra jobb i att få allt att verka genuint. Man visar här att fokuseringen på terrorister är så stark att man i princip struntar att kolla i de egna leden efter de skyldiga. Inget man ser om, men intressant att se då det här scenariot kan ske i verkligheten. Svag fyra / stark trea i betyg.

Crocodile

Ok filmen har en intresant handling och filmen var ganska skickligt gjord, men jag tyckte inte om filmen så mycket men den är absolut sevärd.

En fake dokumentärs film. Man fick ju faktiskt en dokumentärs känsla och visst skulle det kunna vart så här om det verkligen hände. En 3:a får den iaf eftersom den va bra men tyckte väl det va lite magstarkt att leka "ta död på en levande president".

En ganska intressant film som visar efterspelet av mordet på George Bush. Innovativ och välgjord mockdokumentär. Lite för lång, men ändå sevärd.

BlackHawk

trovärdig och spännande.. Dock så tycker jag inte riktigt man ska kalla den film.

manne747

Tycker inte filmen har bygger på någon särskilt orginell idé, pseudodokumentärer har det gjorts många av tidigare. Dessutom tycker jag den här är lite smaklös.

Som film funkar den väl hyffsat. Den är alldeles för politisk, storyn e också ett minus.

Miljöerna å känslan ere däremot inga fel på, en stark tvåa.

Biopremiär: 2007-04-20