Goya's Ghosts

Goya's Ghosts Köp filmen på CDON

Handling: Året är 1792 i Spanien. Mitt i franska revolutionens kaos blir den berömde konstnären Francisco Goya indragen i den spanska inkvisitionen när hans vackra unga musa Inés anklagas för kätteri och ställs inför rätta. Goya måste be sin gamle vän Lorenzo att skona hennes liv. Lorenzo är en maktlysten munk som går i täten för inkvisitionens återinförande.

Inés fängslas, torteras och lämnas att förgås i fängelsehålorna, och Lorenzo bannlyses till slut av den spanska kyrkan. Tjugo år går och Goya är på höjden av sitt skapande, men han har blivit döv och smått galen. De tre möts igen när fransmännen avskaffar inkvisitionen och alla fångar friges. Lorenzo blir Napoleons chefsåklagare mot hans tidigare bundsförvanter i Spanien.

Regissör: Milos Forman
Michael Lonsdale
José Luis Gómez
Mabel Rivera

Copyright Nordisk Film

Riktigt bra film ! portman gör ett fantastiskt jobb !

Tyckte den här filmen började bra- det byggdes upp en spänning och gripande känsla inom mig, men blev sedan riktigt besviken på slutet. Även på låten precis i slutet- en glad trallvänlig sång som sjöngs av barn, passade inte. Stark tvåa.

Starkt skådespel av samtliga men speciellt av Portman!

Dackell

Trodde inte att den skulle vara så bra när jag skulle börja titta på den. Men jag blev väldigt överraskad! Javier Bardem, Stellan Skarsgård och Natalie Portman är alla tre riktigt bra! En väldigt stark 3:a!

Månsken

Detta är en film i min stil eftersom jag gillar både historia och konst. Egentligen hade jag inte så höga förväntningar på just denna film men jag blev helt tagen av Goya's Ghosts. Jag gillar också kostymfilmer som denna och Natalie Portman gör ett fantastigt jobb i hela filmen enligt mig. Regissören Milos Forman, som bla har gjort Gökboet och Hair, imponerar också på mig. Stellan Skarsgård är bra och rollen som Goya passar honom helt okej. Fotot var snyggt. Jag hade dock önskat att det har mer spansk musik med eftersom det hade passat. En sevärd film.

Biopremiär: 2007-04-04