Candyman

Candyman Köp filmen på CDON
2,4

Handling: Studenten Helen Lyle får höra talas om den den skrämmande legenden från trakten om - Candyman, seriemördaren med järnklon som uppenbarar sig om du säger Candyman fem gånger framför en spegel. Hon börjar undersöka saken trots alla varningar och detta leder till en rad fruktansvärda mord. Är legenden sann?

År: 1992
Adam Philipson
Eric Edwards
Carolyn Lowery

Dan banan

Välgödd handling och snyggt manus.
Skådespelarna duger och effekterna är inte alltför snålt påkostade.
Historien känns lite flummig, men det väcklar slutligen ut sig till ett hyfsat betyg.

En välarbetad rysare som jag tidigt sorterar ut från hopen skitfilmer.

Finntroll

Läskig film som inte man bör se på kvällen.

Silverpilen

En bra skräckfilm. Har mycket spänning i sig. Tony Todd gestaltar Candyman väldigt bra! Han har en sån bra röst! Tycker också att Virgina Madsen spelar bra. Dock så såg har denna först när jag var 22 år så det är ingen film som jag minns sedan barndomen.

Får en stark trea i betyg.

Dan banan

Välgödd handling och snyggt manus.
Skådespelarna duger och effekterna är inte alltför snålt påkostade.

En välarbetad rysare som jag tidigt sorterar ut från hopen skitfilmer.

En mindre bra skräckfilm som baserats på en bra myt, eller vandringssägen. Candyman, eller vår version, Svarta madam(typ) gestaltas här av en svart herre med en fetisch för likmask och speglar. Smått mystisk, men läskigt blir det aldrig.

greendevils

nej nej nej nej nej nej nej vad är detta för smörja?

Hanson

Det här är nog den enda skräckfilm som fortfarande verkligen kan ge mig kalla kårar trots att jag sett den flera gånger innan.

Ganska tuff story. Inte speciellt äcklig. Skådespelar nivån var under förväntningarna och livbojen som gör att filmen inte sjunker till botten är just storyn.

JTZ

Riktigt bra skräckis faktiskt! Tyckte den var riktigt läskig även om det iofs är ett bra tag sen jag såg den.

Candyman - Farewell to the Flesh (1995)
Candyman 3 - Day of the Dead (1999)