Hamburger Hill

Krig:

Hamburger Hill Köp filmen på CDON
Krig:
2,1

Handling: Den elfte maj 1969 anlände det amerikanska trupper vid basen på Hill 937 i Ashau dalen. Tio dagar och elva blodiga mord senare kallade soldaterna som stred där platsen för Hamburger Hill. Filmen är baserad på en verklig händelse.

År: 1987

Tommy Swerdlow
Courtney B. Vance
Steven Weber
Tegan West

Medioker vietnam-rulle. Ganska dåligt skådespeleri och manus.

JonneyBoy

Hyffsad film i en intressant kategori. När det gäller Vietnam-kriget tycker jag det är viktigt att se kriget från olika perspektiv. Här får vi följa det blodiga slaget om "hamburger hill" från de amerikanska SOLDATERNAS sida. Långt ifrån politikernas, vietnam rörelsens eller generalernas sidor.

Filmen innehåller i övrigt få, vid denna tid, kända skådespelare, men de sköter sig bra. Man känner medkänsla för soldaterna i denna slakt. Dock hade jag velat se slaget även ur vietnamesernas synvinel. Ett annat minus är väl att det är på tok för mkt close-ups på soldater med söndersprängda kroppsdelar etc. Men den är helt värd att se, hamnade nog i skymundan eftersom den kom i samband med pang-rullar typ: Plutonen och Full Metal Jacket. Klart se-/tänkvärd.

eMiit

helt kassfilm inget för mig

tyvärr bland de sämre krigs filmerna jag skådat.

Becky

Hur många såna här filmer har det gjorts...
För många! Ser ingen mening att göra en sån här film.

Tanken med filmen var god, men den höjer sig inte över mängden när det gäller krigsskildringar. Tycker att den var bitvis ganska seg.