Jultomten

Jultomten Köp filmen på CDON
2,5

Handling: Vem är jultomten egentligen? Och hur blev han jultomte?

På en avlägsen plats bor en skogshuggare med sin fru. Ett mirakel sker och det barnlösa paret hamnar på nordpolen hos glatt välkomnande tomtenissar. Där får de vara med om äventyr som de inte kunnat drömma om.

Dudley Moore spelar jultomtens assistent och John Lithgow en elak affärsman som till varje pris vill ta över tomtens leksaksfabrik och göra den till "Big Business".

År: 1985
Regissör: Jeannot Szwarc
Originaltitel: Santa Claus
Alternativ titel:Santa Claus: The Movie
Alternativ titel:Jultomten och paniken i leksaksfabriken
Ursprungsland: USA, Storbritannien
Ingår i tema: Jul

Dudley Moore
John Lithgow
David Huddleston
Burgess Meredith
Judy Cornwell
Jeffrey Kramer

Ont om rena fantasyjulfilmer så lite förnöjd blev jag trots fula effekter och en inte för engagerande story. Men det finns en del intressant tomterelaterad mytologi här att gotta sig i dock.

En -3 som film, men en 3+ i sin egen genre.

Taglines: Legenden kommer till liv. / Seeing is believing. / Guess Who's Coming To Town! / Santa Claus. The Spirit Of Christmas. But Who Is He Really? / From the team who brought the three Superman blockbusters to the screen comes a story to stir the imagination - and warm the heart.

En helt okfilm som film, men en underbart magisk film i sin egen genre. Historian är mysig och det är fint foto i kombination med scenografin, som är smått fantastisk - man vill vara där också i "Tomteland" på Nordpolen.
Moore kör på rutin i sin inte så utmanande roll som tomtenisse - helt ok för syftet. Huddleston finner jag som klippt och skuren för rollen som Tomten själv, både karaktärsmässigt och utseendemässigt. Lithgow är rätt härlig som egenkär, pengatokig, maktgalen, hänsynslös och elak leksaksfabrikant utan skrupler.
Helt ok effekter från den tiden - jag reflekterar över vilken skillnad det är från då 1985 och nu på 2000-talet sen introducerandet av CGI. Men trots den numera vana tanken på det moderna och felfria skapandet av det visuella, störs jag inte alls av dåtidens variant då t ex tomten flyger med sina renar.
Hamnar i DVD-samlingen, julfreak som jag är, för ett billigt pris. Har väl i princip allt som en julfilm ska innehålla: snö, julgran, tomten & en fin stämning att bidra med. Barn tycker nog mycket om denna film.

Trivia: Nämns i familje/dokumentärfilmen Best Ever Christmas Films / De arktiska scenerna är inspelade på Grönland.