Penelope

Penelope Köp filmen på CDON

Handling: Penelope (Christina Ricci) är en ung kvinna som i hela sitt liv har hållits fängslad av en gammal förbannelse. Nu ger hon sig av på en resa för att hitta kärleken och upptäcka sitt verkliga jag.

Regissör: Mark Palansky
Richard Leaf

Riktigt fin berättelse!

tungspets

Gudomligt söt!
Kanske inget speciellt i sig, men ändå något som jag kommer att tänka lite extra på. :) Rekommenderar den!

En gullig och underhållande film. Bra skådespelarinsatser. Svag fyra.

Jag hörde först talas om Penelope för ett antal månader sedan. Många tycks ha väntat ivrigt på att få se den, och den fanns inte att hitta någonstans på Internet. Till slut fick jag trots allt se den - och jag måste erkänna att den var en stor besvikelse. Filmen är söt på det stora hela, men storyn har setts många gånger förr och är övervägande tråkig. Skärskådar man filmen kryllar det plötsligt av plothål och händelseutvecklingen är föga genomtänkt. De stora tidshoppen känns bara desperata och slarvigt genomförda, och Penelopes mor driver mig till vansinne. Hon är en självisk idiot som projicerar sina egna komplex på sin dotter. Det är inte Penelopes näsa som är problemet - det är hennes mors attityd. Hon kan inte ens säga att dottern är vacker på hennes bröllopsdag.

Av skådespelarna är det James McAvoy, Peter Dinklage och Reese Witherspoon som gör bäst ifrån sig. Christina Ricci är ytterst blek och gnällig, och Catherine O'Hara tillbringar större delen av filmen med överspel och nervösa sammanbrott. Jag tappade snabbt tålamodet med kvinnan.

Det största problemet med Penelope är dock, som jag tidigare berörde, den uttjatade storyn. Som om det inte vore illa nog med den alltför välbekanta historien där sensmoraler och lärdomar kastas hit och dit envisas filmen med en upplösning som jag hade hoppats att slippa i någon enstaka rulle i den här schangern. Filmen går på och på om hur utseendet inte betyder något (SPOILER) men då Penelope själv förstår det bryts förbannelsen och grisnäsan försvinner. Så det var inte sant - utseendet är viktigt. En sådan tur för Penelope att hon slapp sitt "missformade" ansikte och inte behövde leva sitt liv som en god förebild för andra.
"What? I'm being her mother! That's what mothers do with daughters; they talk about how to look prettier."

en riktigt riktigt bra film med ett underbart budskap om vänskap och att alltid se på insidans skönhet och att det är vad man själv tycker om sig själv som räknas. Men pga. lite väl händelsefattig story får den "bara" en stark fyra

En bra drama/komedi. Är väldigt förutsägbar, men det gör absolut igenting, för hela filmen är så söt. Hadde väll dock trott att den skulle va ännu bättre än va den va. Får en stark 3:a.

Sallee

En ganska annorlunda film men så otroligt seg, nej den här rullen funkar inte för min del. Ricci är söt och känns väldigt löjlig vissa stunder. Däremot handlingen och vissa skådespelare är godkända.
Förstod först inte att det var Whiterspoon, jag satt och tittade på, haha. James McAvoy gör som vanligt en bra insats.
Nej, en gång räcker för mig att se denna.
Betyget hamnar på +2