Recycle

Recycle Köp filmen på CDON
2,5

Handling: Den bästsäljande författaren Tsui Ting-Yin jobbar på en atmosfärfylld ny roman baserad på ett trasigt förhållande med den man som lämnat henne. Absorberad av sitt arbete träder hon snart in i en mörk fantasivärld fylld av spänning och död – bokstavligen! En mystisk, långhårig varelse från hennes egen berättelse uppenbarar sig, och Tsui följer efter denne in i skräcklandet hon själv skapat. Ett mycket farligt beslut...

Regissör: Oxide Pang Chun Danny Pang
Originaltitel: Gwai wik
Alternativ titel:Re-cycle (Alternativ stavning)
Ursprungsland: Thailand, Hongkong
Angelica Lee
Lawrence Chou
Qiqi Zeng
Rain Li
Jetrin Wattanasin
Siu-Ming Lau

En salig blandning av genrer det här, skräck, fantasy, drama och typ även zombie film.
Hur som, det var en ruggig, poetisk, estetisk film som engagerade och berörde lagom mycket.
Hade jag fått välja hade man kunnat tonat ner lite av skräckelementen.
Musiken var fantastisk, vid ett tillfälle noterade jag att man använde ett stämningsljud för att markera kamerans rörelse vilket jag i filmsammanhang inte stött på förr vad jag vet, häftigt.

En klar 2 som film, 2+ i sin egen genre & 2 som underhållning.

Tagline: The abandoned don't just disappear.

Detta är en film som sammanfattas ganska bra och extremt koncist med filmens tagline här ovan, och det förstår man först efter att man sett filmen. För detta börjar smått kryptiskt även om spänningen för den skull inte avmattas.
Angelica Lee gör huvudrollen trovärdigt och riktigt bra och barnet i "världen" hon kliver i presterar också med kvalite för att vara så liten.
Specialeffekterna är rätt snygga, men det som jag vill lyfta upp är filmens färger och former i det visuella som blir både snyggt och skrämmande.
Musiken är även den trovärdig och funkar i sitt sammanhang - utan den just här i denna film skulle det knappast bli skrämmande.
En nackdel är att jag upplever de sista 25 minuterna något småsega. Annars sitter jag och funderar medan titten pågår på vad för klassisk historia som berättelsen påminner om. Och jag tycker inte att det är helt fel av mej att göra en liknelse med Dantes resa från helvetet genom skärselden till himlen i Dantes "Den gudomliga komedin", som författarinnan Ting-Yin liknande gör i sin (kanske egen skapade) värld för att förhoppningsvis vinna insikt och hitta ut/hem igen.
Filmen har redan gratis hamnat i DVD-samlingen. Detta kan man se om, men vill det nog inte mer än kanske nån enstaka gång. Kul och intressant att se den bokstavligt talat den fantas(i)tiska världen. Stämningen påminner också om den mystik som ibland infinner sig i Stephen King-berättelser (!). Dock så har filmen brister och därav sitt betyg, men se den om ni gillar skräck och/eller fantasyaktiga filmer!
Ett plus för den snygga svart-gula postern här på FP, inte den på IMDb.

Trivia: -