Mördare bakom dörren

Mördare bakom dörren  Köp filmen på CDON
2,0

Handling: Inlagd på psykiatrisk klinik p.g.a. minnesförlust behandlas Bronson av Dr. Jeffries. Läkaren får reda på att Bronson har gjort sig skyldig till en brutal våldtäkt och dråp. Han börjar därefter hjärntvätta Bronson för att förmå honom att begå ytterligare ett dråp. Denna gång är det älskaren till läkarens fru som skall röjas ur vägen.

År: 1971
Regissör: Nicolas Gessner
Originaltitel: Quelqu'un derrière la porte
Alternativ titel:Someone Behind the Door (USA)
Alternativ titel:Brainkill (Storbritannien)
Ursprungsland: Frankrike
Charles Bronson
Anthony Perkins
Jill Ireland

Hyfsad thriller med bra skådespel av samtliga. Soundtracket är dock helt malplacerat, och storyn är ryckig och övertygar inte. Läkarens noga genomtänkta plan känns fullständigt improviserad hela filmen igenom, vilket gör att smartheten försvinner. Jag förstår ofta inte varför han gör det han gör. Ogenomtänkt film som bara byggs upp av dess mycket otäcka koncept. Detta hade kunnat bli så mycket mer.
"It's not only been a second hand murder, Larry. It's been a second hand marriage, too."