Kejsarn av Portugallien

Kejsarn av Portugallien Köp filmen på CDON

Handling: Lars Molins filmatisering av Selma Lagerlöfs klassiska berättelse om faderskärlek över allt förnuft.

Den fattige torparen Jan i Skrolycka och hans hustru Kattrina får sent i livet ett barn, en vacker flicka som döps till Klarafina Gulleborg. Hon är Jans stora kärlek och ger mening åt hans slitsamma liv. Storbonden på Fallagården, den hotfulle Lars Gunnarsson, gör anspråk på torpet och Klarafina tar jobb i Stockholm för att kunna friköpa föräldrarnas bostad. Hon blir borta väldigt länge och Jan längtar sig sjuk och tröstar sig med dagdrömmar. Han förvandlas till Kejsar Johannes av Portugallien och håller hov på ångbåtsbryggan, i väntan på sin Kejsarinnas återkomst.

År: 1992
Gösta Bredefeldt
Anders Ahlbom
Halvar Björk

inzomnia

"Kejsarinnans fader, är så hjärtans glader, som tidningarna haver sagt"
Mkt bra film om faderskärlek, svek, skratt och galenskap.

janne lindh

Lars Molins tolkning av av Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien är mycket bra. Ingvar Hirdvall är fantastisk, hans livs roll. Mycket bra är också framför allt Gunilla Nyros. Intressant att se både Per Oscarsson och Rolf Lassgård i biroller.

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

En bra film som måste ses om för att helt rättvist bedömas, men detta betyg är utifrån som jag minns då den gick på TV då den kom. Något seg tyckte jag då - å andra sidan var det 17 år sen (!). Hirdvall är ju dock oftast riktigt bra. Har också för mej att jag tyckte den var lite sorglig stundtals.

Trivia: -

inzomnia

"Kejsarinnans fader, är så hjärtans glader, som tidningarna haver sagt"
Mkt bra film om faderskärlek, svek, skratt och galenskap.