Adventures of Ichabod and Mr. Toad, The

Adventures of Ichabod and Mr. Toad, The Köp filmen på CDON

Handling: Disneys andra långfilm som egentligen består av två "featurettes", dvs kortare långfilmer. Det sammanlänkande dem emellan är att de presenteras som de två förnämsta sagorna engelskspråkig litteratur har att uppvisa; den ena från England den andre från Amerika. Historien om "Mr Toad" bygger på engelsmannen Kenneth Grahames "Det susar i säven", och historien om "Ichabod" bygger på "Legenden om Sleepy Hollow" av amerikanen Washington Irving.

År: 1949

Leslie Denison
Edmond Stevens
Ollie Wallace

Silverpilen

Ganska bra Disneyfilmer på en dvd. Dock inga favoriter. Mitt betyg kommer mest att handla om historien med Ichabod Crane. Tycker den är ganska bra. Mest för att jag gillar historien om Den huvudlösa ryttaren i Sleepy Hollow. Har vart intresserad sedan jag såg Tim Burtons suveräna version från 1999 med Johnny Depp. Och det är alltid roligt att se olika versioner om historien även om ingen kan mäta sig med Burtons version.
Men denna är som sagt också ganska bra. Kan berätta också att jag har faktiskt också själv gjort en liten egen variant om Ichabod Crane och Den huvudlösa ryttaren tillsammans med en liten teatergrupp som jag är med i! Vi spelade vår egna version om Sleepy Hollow och då spelade jag Ichabod Crane! Var roligt!

En knapp -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Varför sammanslå två klassiska, helt olika berättelser av olika författare till en långfilm på detta enkla sätt? Känns för enkelt - vilken är den röda tråden -, men visst, lite mysiga är de ändå. Fint tecknat som vanligt!

En bra och trevlig liten Disney klassiker.

Filmen är animerad