Arn - Tempelriddaren

Krig:

Arn - Tempelriddaren Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: År 1150 föds Arn Magnusson på Arnäs gård i Västra Götaland. Han uppfostras i ett kloster och blir en bildad ung man och en skicklig krigare. I Cecilia möter han den stora kärleken, en kärlek som gör dom till offer i striden mellan den andliga och världsliga makten. Cecilia spärras in i ett kloster och Arn skickas som tempelriddare til Det Heliga Landet där kriget rasar mellan kristna och muslimer. När Arn återvänder hem måste han kämpa för sin kärlek och det som blivit hans livsmål: att ena Sverige till ett enda rike.

Regissör: Peter Flinth

Elise Pärnenen

Copyright AB Svensk Filmindustri

Hook

En mycket välgjord film.

Men allt är inte frid och förjd. Hella filmen känns mer som en ihopklippt serie och bara tagit dom bitar av pusselt och skydatt fram i berättelsen. Precis som Harry Potter serien så är Arn fram russande och i högt tempo återkommande karaktärer och andra visuella händelser är bara glass i mosset.

Arn är en bra film och den är mycket bättre än t.ex. Kingdom of Heaven eller Beck seiren. Men känns ändå som en blanding av just dom två filmerna. Själv blev jag mer och mer imponerad a att svensk film kunde bli så här bra.

Slutsatsen, filmen i helhet är bra och sevärd, men skådespelet är lite avikande och ge falskhet och regin kan diskuteras, även manuset känns uttnött till at bara vara några ord var till alla skådespelarna. Men det syns att sverige kan göra film om vi bara satsar högt och bra.

inzomnia

Nej! Vad har dom gjort?! Ett enda hopklipp av scener och storfilms musik som många gånger känns fel placerad. Snyggt filmad men de har totalt missat att lura publiken till att använda fler sinnen än endast synen. Jag känner tyvärr ingenting när jag ser denna sveriges storsatsning. Med sorg i hjärtat ger jag en tvåa. Hade hoppats på mer.

Så var Sveriges storsatsning här och då är det svårt att hålla nere förväntningarna. Jag hade väntat mig en realism, då böckerna i stora drag är historiskt korrekta, även om Arn aldrig funnits o.s.v. Istället blir detta något romantiserande tjafs utan trovärdighet överhuvudtaget. Fokus läggs dessutom på fel saker. I princip ägnas hela filmen åt tillbakablickar på Arns uppväxt, hur han träffade Cecilia och blev korsriddare. Hela den delen är så klyschig och ooriginell att man skäms. När man väl får se Arn i det Heliga Landet slåss emot Saladins armé är det över på fem minuter, så inte ens actiondelen kan man förlita sig på. Den smått barnslige Joakim Nätterqvist passar inte i huvudrollen och jag har svårt att hitta någon som verkligen glänser. Om man ska säga något positivt så är det att produktionen är snygg med bra musik, schysst rekvisita och fina miljöer. Tråkigt ändå att man inte vågar mer när man har möjligheten.

Den här filmen har blivit totalt sågad märker jag på filmpunkten. Jag tyckte filmen var riktigt bra och jag är förbryllad över allt kritik den fick. Jag kan gissa varför folk egentligen har sågat den.

Det här är nog det största försöket av Svensk Film att göra något stort och påkostat. Det skapar två effekter. För det första höjs folks förväntningar vilket alltid är dåligt när man senare ska betygsätta filmen. Då får filmen alltid sämre betyg. Kommentaren "Jag hade högre förväntningar" syns alltid i recensionen.

Den andra effekten är att ingen har någonsin sett en svensk storfilm som den här förut. Så man har ingenting att faktiskt jämföra med. Det enda man kan jämföra med är Amerikas storfilmer som The Avengers, Spider-Man och Gladiator. Och det är klart. Jämför man med dom filmerna så faller ju den här filmen pladask. Det är inte lätt för Svensk Film att tävla med Amerikas Superfilmer.

Både förväntningarna och den Amerikanska jämförelsen gör att folk blir besvikna på den här filmen. Men skulle man ta ett steg tillbaka och istället sänka sina förväntningar. Och jämföra den med alla blaskiga tonårsfilmer och tråkiga deckare som massproduceras i Sverige så skulle man nog se att den här filmen står ut som en diamant i gruset. Den här filmen har faktiskt mycket som andra Svenska filmer totalt saknar. Jag hoppas verkligen inte att Svenska filmskapare blir vemodiga av folks kritik till den här filmen och istället starkt och patriotiskt skapar en ny Svensk Storfilm. Och personligen tycker jag folk borde vara lite mer sympatiska och stöttande när Svensk Film faktiskt försöker. En vacker dag kommer kritikerna sätta i Arnskivan i DVDspelaren igen och se det fina med den här filmen... får vi hoppas...

Med tanke på hur mycket filmen kostade att spela in är jag inte alls imponerad. Filmen var visserligen ganska spännande bitvis, men att den är en kaskad av gamla svenska skådespelare som man redan sett i en massa filmer gör att allt genast blir lite tråkigare. Hade hellre sett en massa okända skådespelare i rollerna, som man inte redan på förhand visste hur de skulle spela. Nu blev det inga överraskningar.

janne lindh

Välgjort med vackra, nästan stiliserade scener. Men i övrigt riktigt segt. Och man har svårt att engagera sig i både berättelse och människor. Filmen tänder aldrig. Skådespelarna får godkänt. Inte mer.

albinmovie

Jag tyckte filmen var jätte dåligt gjord och riktigt dålig story och jag som sysslar med filmer dagligen tyckte inte om detta!! 1/5

IWantItThatWay

Riktigt bra film med trovärdiga skådespelare och en spännande handling. Den var rolig ibland och sorglig ibland. Det var svårt att slita blicken ifrån denna film och jag ser den gärna igen :)

Kostade mycket men den gav ett slättstrucket resultat. Borde ha blivit bättre med tanke på resurser.

En bra och seriös film från Sverige. Bättre än jag trodde den skulle vara då man hört hur mycket den sågats. Mer såna här filmer från Sverige tycker jag.

Biopremiär: 2007-12-25

Arn - Riket vid vägens slut (2008)