Ond aning

Ond aning Köp filmen på CDON

Handling: En hemmafru chockas svårt när hennes man omkommer i en bilolycka, men dyker upp igen som vanligt nästa dag. Hon inser att detta är en förvarning och försöker med alla medel att stoppa tragedin.

Regissör: Mennan Yapo
Jude Ciccolella
E.J. Stapleton
Mark Famiglietti

Copyright Nordisk Film

Kritikerna har varit överdrivet hårda mot Premonition - detta är en mycket spännande och smart film med ett oväntat djup. Fantastiskt snyggt foto och enastående soundtrack. Dessutom stort plus för en enormt laddad scen - den kan jag se om och om igen. Bitter pusselhistoria som går i cirklar, och resultatet blir en mycket stark trea. Det enda som verkligen drar ned på betyget är skådespelet som är rätt dåligt. Julian McMahon är bra i sin roll, men resten av ensemblen är inget vidare. Jag hade förväntat mig mer av Peter Stormare, men hans roll är å andra sidan skandalöst liten - han får inte så mycket utrymme att briljera. Vad gäller Sandra Bullock är hon ett underligt val i huvudrollen - jag hade hellre sett Kate Beckinsale i den rollen. Hon hade varit perfekt.
"I can't stop thinking about our serving platter. You know, the big one on the top shelf, the one that his folks gave us. I can't reach that. Jim does that for me."

På något sätt tycker jag att denna påminner lite om "Memento" när det gäller berättarstilen. Fast jag gillade denna bättre. Filmen börjar alltså med slutet och sedan ska man pussla ihop scenerna till hur allt egentligen började. Ibland känns allt lite rörigt, men man får ändå till en spännande film. Man får med andra ord sitta och klura en del under filmens gång.

Jag gillar temat. Det är ett intressant ämne att göra film på. Jag satt som fastklistrad men den skulle kunna ha gjorts bättre... Gjorts starkare och mer dramatisk.

3mm4

Ond aning tyckte jag var ganska spännande och man blev verkligen engagerad i karaktärernas öden. Allt detta trots Sandra Bullocks dåliga skådespeleri. Men som sagt en spännande film som underhåller under en kväll.
En trea

Milla86

Trots bra skådespelarinsats från Sandra Bullock så känns den här filmen tråkigt och händelselös. För att inte tala om förvirrande.

Kul dock att Peter Stormare fick vara med på ett hörn.

En smula invecklad men hyfsat engagerande

Savannah

Inget att skriva hem om, men visst går den att se. Sätter igång slutledningsförmågan och är hyfsat spännande, men slutet är tyvärr ett antiklimax.

Allt är väldigt bra i den här filmen, problemet är bara att det känns som om jag har sett det förut. Ändå helt klart sevärd!

Biopremiär: 2007-08-31