Paprika

Paprika Köp filmen på CDON

Handling: I en nära framtid så har forskare uppfunnit en apparat döpt till "DC Mini". Med hjälp av den kan man se folks drömmar och apparaten är tänkt att hjälpa psykiskt sjuka människor genom att tolka deras drömmar och ge rätt behandling för att få dom friska igen. Dock så stjäl någon apparaten och börjar utföra "drömterrorism" på personer. I ett försök att komma på vem det är som är förövaren går en av forskarna, Dr Atsuko Chiba, in i drömvärlden under hennes exotiska alter-ego, kod namn PAPRIKA.

Sista delen i "Dröm"-trilogin (de andra är Perfect Blue och Millennium Actress).

Regissör: Satoshi Kon
Originaltitel: Papurika
Ursprungsland: Japan
Megumi Hayashibara
Tôru Furuya
Kôichi Yamadera
Katsunosuke Hori
Toru Emori

Som många tidigare nämnt, visuellt snygg med fruktansvärt passande musik. Men annars lite väl långsökt historia. Men värd en titt om man gillar genren.

Satoshi Kon gillar det psykologiska och precis som i Perfect Blue hamnar vi i drömska tillstånd där vi ibland inte vet vad som är verkligt och vad som är fantasi och var gränsen går mellan dem. Förbannat snygg på sina ställen och den fångar knasigheterna som kan förekomma i drömmar, utan att man ifrågasätter dem det minsta. Svagheten tycker jag är att alltihop blir för diffust. Den flummiga handlingen känns som en ursäkt för att kunna slarva med manus och logik. Samtidigt kan man inte låta bli att imponeras av japanernas känsla för filmkonst. Dessutom skön musik, speciellt huvudtemat. En stark tvåa blir betyget.

Ajice

Den har hög potential men på något sätt känner jag att det fattas något, jag blir liksom besviken.

filmernas härskare

Att se Paprika är att ge ögongodis i överflöd. Överallt återfinns instrumentspelande grodor, överdimensionerade dockor, färgrann konfetti och vandrande kylskåp, allihop inklämda i en tät intrig bland fascinerande karaktärer.

Den härliga musiken lyfter upp en historia som redan i början känns fabulöst genomtänkt och trots att det aldrig blir riktigt klart vad som har hänt och inte hänt, befinner man sig i ren extas av filmens galenskap. Så för att göra en recension kort och utan spoilers, rekommenderar jag helt enkelt Paprika under den gråa och regniga hösten vi har framför oss.

Satoshi Kon är en fucking genius.

Hampusen

Ögongodis men inte mycket mer.

Zirgo

När nu Satoshi Kon sätter sina tankar och idéer i rörelse i denna tredje film med samma "tema" så gör han det med en färgexplosion som får vilken bravia reklam som helst att stå i ett hörn och skämmas. Utan tvivel den bästa animeringen av dom tre filmerna och också med några av dom mest intressant karaktärerna.
Lika vacker som filmen är att titta på som sina föregångare så är den lika svår att förstå och hänga med i, dock inte i lika hög grad som Perfect Blue. Filmen tål att ses mer än en gång, och man är säker på att upptäcka mer intressanta detaljer. Ett givet tillskott i dvd-samlingen.

Filmen är animerad