Guldkompassen

Guldkompassen Köp filmen på CDON

Handling: "The Golden Compass" är den amerikanska titeln på boken som författaren Philip Pullman publicerade i England som "Northern Lights". Filmen bygger på denna bok; i ett parallellt universum reser unga Lyra Belacqua fjärran mot norr för att rädda sin bästa vän och andra kidnappade barn från hemska experiment utförda av en mystisk organisation.

Regissör: Chris Weitz
Derek Jacobi
Charlie Rowe
Clare Higgins

Copyright AB Svensk Filmindustri

Snygg och fantasifull berättelse med imponerande foto och specialeffekter. Bortsett från Dakota Blue Richards som var irriterande blek enligt mig så gör samtliga skådespelare riktigt bra ifrån sig, främst Nicole Kidman, Daniel Craig och Sam Elliott. Kidman visar sig vara den perfekta Mrs. Coulter - hon är precis som jag har föreställt mig henne i böckerna. Faktum är att Kidmans karaktär i den här filmen får mig att tänka på Grace i The Others (2001). Något kantig historia, och historien byggs upp på ett ganska klumpigt och otillfredsställande sätt. Sedan måste jag hålla med om att tempot är riktigt stressigt. Bokens krypande obehagskänsla förvandlas i filmen till övertydlig dramatik och noll karaktärsuppbyggnad, vilket gör det hela simpelt och till stor del ointressant. Filmen bättrar sig dock i den senare hälften och spänningen ökar avsevärt. Tyvärr måste jag ändå säga att historien gör sig bättre i bokform. Guldkompassen förtjänar en något svag trea - jag vet inte om jag kommer att se nästa film i serien.
"You know, if you do get a smack, then I hurt too."

Cammie

Som i de flesta fall är boken bättre än filmen, och trots bra skådespelarprestationer och fina miljöer, blir Guldkompassen aldrig riktigt spännande och får en 3+ i betyg.

Ajice

Spännande och magisk värld, vissa saker kskulle väl kunna gjorts bättre men det är inte mycket att klaga på. Är så glad att en bra berättelse filmatiseras, det finns fler där ute som väntar likt bortglömda skatter på att få hamna på bioduken.

ja tyckte filmens stora svag och gör att den förstör lite e att det går för fort fram.ja fattade inget dem första 20 minuterna och sen så tappa ja helt intrese för film.

Kan väl anses som en av de bästa fantasyäventyren sedan Sagan om Ringen. Nu har ju dock konkurrensen inte varit så stor med misslyckanden som Stardust och Eragon. Jag hoppas verkligen det görs en uppföljare. Känns plumpt annars.

En bra fantasy film med grymt snygga effekter och bra skådespeleri. Dock tycker jag det va en lite för tunn handling och jag satt och väntade på ett riktigt stort slagfält i klass med "Sagan Om Ringen" typ men fick aldrig något. Har inte läst böckerna så vet inte om filmen följer så himla bra men känns som det fattas en del. Alla Daimon va ju riktigt söta men ibland i stora folksamlingar blev det alldeles för rörigt och allt smälte ihop tyvärr. En bra film dock och om det blir en fortsättning som jag hoppas då kanske det blir mycket bättre allting.

Spike

Jag hade svårt att hänga med, efter att ha sett hela filmen vet jag fortfarande knappt vad den handlar om.

actionman001

tyckte inte om den här filmen

guldis25

väldigt bra film lite trög ibörjan men annars helt perfekt

Biopremiär: 2007-12-07