Berätta inte för någon

Berätta inte för någon   Köp filmen på CDON

Handling: För åtta år sedan föll Margot Beck offer för en seriemördare. Hennes man Alexandre lever på tomgång, helt absorberad av smärtsamma minnen och sitt jobb som läkare. När polisen kommer över två kroppar och ett blodigt slagträ i närheten av platsen där man fann Margot, tas fallet upp på nytt, och Alexandre blir huvudmisstänkt för tre mord! Samtidigt får han mystisk e-post med en länk till en övervakningskamera som sätter igång på en angiven tid. Är Alexandre utsatt för en djävulsk komplott, eller har hans döda hustru återvänt från graven?

Regissör: Guillaume Canet
Originaltitel: Ne le dis ā personne
Alternativ titel:Tell No One (USA)
Ursprungsland: Frankrike
Nathalie Baye
Franįois Berléand
Guillaume Canet

Copyright Noble Entertainment

Smart uppbyggd story som det tar ett tag att få grepp om. Mycket olika karaktärer att hålla reda på, men ju längre filmen håller på desto klarare blir det. Bra skådespel i denna, rätt smarta thriller.

Bygger sakta men säkert upp en bra grund för en thriller och blir allt starkare. Smart, välgjort och stämningsfullt. Definitivt en sevärd film och kan tänka mig att amerikanarna kommer att göra en remake.

Den var spännande och intressant. För att vara på franska så var den bra.

janne lindh

Ingen toppfilm, men den här franska thrillern är klart bra och underhållande. Utmärkta skådespelare. Stark trea.

Cammie

Tio gånger bättre än en amerikansk thriller och hundra gånger bättre än någon svensk motsvarighet. Tempot byggs upp successivt och handlingen är inte alls lätt att räkna ut i förväg. Även om jag finner slutet lite simpelt, får filmen en stark fyra.

antoniuz

Välförtjänt 3'a

Det här är en spännande fransk thriller från början till slut med härliga tempoväxlingar. Bjuder på många härliga överraskningar, även om det i slutändan blir lite för invecklat för att bli trovärdigt. Dessutom snyggt foto på sina ställen och utan tvivel den bästa franska filmen jag har sett på länge ihop med Fjärilen i glaskupan. Det tama slutet drar dock ner betyget.

Bra thriller/drama som har en klurig intrig. Dock stundtals rätt monoton och oengagerande.

En 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: 8 years ago, Alex's wife was MURDERED. Today... She e-mailed him.

Detta är en mycket bra fransk film som överraskar och imponerar med ett smart manus, en spännande intrig, fin musik (temat och soundtracket m U2:s With or Without You), rätt snyggt foto samt mycket, mycket bra skådespeleri!
Fick övervägande bra betyg från typ samtliga svenska medier då den kom 2006.
Bra rollprestationer av många i filmen, som t ex. pappan och före detta polisen till mördade Margot och poliskommissarien (Dussollier), poliskommissarien (Berléand), men främst måste jag nämna Scott Thomas (som homosexuell väninna till Alexandre), Cluzet och Croze (de två sistnämnda som paret Alexandre och Margot Beck). Att Scott Thomas kunde prata franska flytande var en överraskning och ett stort plus. Croze är en av Frankrikes vackraste kvinnor man sett på vita duken (!).
Ja, denna hamnar resolut i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om. En intelligent deckare med en oförutsägbar ordentlig tvist på slutet som förtjänar mer uppmärksamhet.

Trivia: -

Biopremiär: 2007-08-24