Frenzy

Frenzy Köp filmen på CDON

Handling: I London ororar en sexbrottsling, kallad slipsmördaren, polisen. Och på typiskt Hitchcock-manér leder polisens spår till en oskyldig man som måste kringå lagen för att bevisa sin oskuld genom att hitta den riktiga mördaren.

År: 1972
Clive Swift
John Boxer
Madge Ryan
George Tovey

Seg och händelsefattig i början, när filmen närmar sig upplösningen går allt däremot oväntat fort (den missstänkte behöver knappast jobba på övertyga om sin oskuld det konstaterar ju polisen själva). Intrigen är i grunden genialisk men känns till stor del förenklad i filmen som dessutom är väldigt förutsägbar och mesta tiden inte särskilt spännande. När den var slut kände jag, jaha var det slut redan. Det hade inte vart fel med mer fokus på upplösningen, känns som tanken var god men som engagemanget inte räckte till. En film gjord mest på rutin utan att därför bli direkt dålig. En dag på jobbet för Hitchcock eller så fick han inte göra färdigt filmen som han tänkt från början. Finns några riktigt bra humoristiska inslag också, sammantaget blir det en 3:a.

Inte så värst bra.. mest seg. Fungerar att kolla på en gång, just eftersom den är regisserad av självaste Hitchcock.

kaj08

En av Hitchcocks lite underskattade filmer. Väldigt bra skådespelarinsatser och som vanligt fint filmad. Spänningen växer ju längre filmen går och som vanligt så förekommer en hel del humor i den här filmen precis som många andra av Hitchcoks filmer. Jag ger denna en 5-a i betyg.

Denna Hitchcock gillar jag iNTE. Den är knappast spännande och själva intrigen ger en känsla av déja vu.

Timoti

En grym Hitchcock rulle, som visar mer än Alfred Hitchcock tidigare filmer. Filmen i sin helhet är mycket bra, skådespelarna var helt okej men inte de bästa, fotot är mycket bra, musiken är helt okej och den här filmen kunde ha varit tio minuter längre. Slutet var rätt bra. Alfred Hitchcock har gjort en till lyckad film som aldrig blev seg eller långtråkig.

Hanson

Har inte sett så många Hitchcock-filmer men av de jag sett är det här den bästa.

Spännande med lysande skådespelare i rollerna.

Hitchcocks näst sista film är sevärd om än långt ifrån hans bästa. Man ser att han har utvecklat sina kunskaper när det gäller regin. Man får lite italienska "Giallo" vibbar här och där då man kan skönja vissa likheter med den genren.