Opera

Opera Köp filmen på CDON

Handling: Operadivan är med i en tragisk bilolycka och detta ger unga Betty möjligheten att ta över huvudrollen i operan MacBeth. Betty förföljs av en maskerad och handskbeklädd mördare som hon haft mardrömmar om tidigare. Mördaren tvingar henne att bevittna hans mord genom att binda henne och tejpa fast nålar under ögonlocken så hon inte kan blunda. Polisen misstänker operans regissör, Marco, (en känd våldsfilmsregissör) och menar att detta verkar ganska likt hans filmer. Betty känner sig inte säker någonstans, inte ens i sin lägenhet som bevakas av en polis.

År: 1987
Regissör: Dario Argento
Originaltitel: Opera
Alternativ titel:Terror at the Opera (USA)
Alternativ titel:Terror
Daria Nicolodi
Coralina Cataldi-Tassoni
Antonella Vitale
William McNamara

Då har jag äntligen sett nästa Argento-film. Tyvärr är det nog en av hans sämre även om den inte alls är dålig. Många suveräna scener, speciellt morden är som vanligt originella och mycket välgjorda. Dock är manuset tunt och stundtals lite väl fånigt. Karaktärerna (speciellt Betty) beter sig också rätt korkat. Och slutet är svårbedömt då det märks att Argento försöker sig på något djupt men för mig blir det bara plumpt.

Argento är Argento, hans visuella fingertoppskänsla kombinerat med ett långvarigt samarbete med t.ex. Goblin (musik) har i många år varit en inspirationskälla för många regissörer. Opera tillhör tyvärr inte till någon av hans bättre filmer. Man har höga krav på Argento och här lyckas han inte riktigt knyta ihop säcken. Den har bitvis fina scener men i sin helhet är den relativt svag. Stark tvåa.