Gone Baby Gone

Gone Baby Gone Köp filmen på CDON

Handling: Gone, Baby, Gone baseras på romanen av Dennis Lehane och berättar historien om två Bostonpoliser som undersöker kidnappningen av en liten flicka. Detta leder till en kris både yrkesmässigt och privat.

Regissör: Ben Affleck
Amy Madigan
John Ashton
Mark Margolis
Amy Ryan

Det här är en snygg och gripande film med Ben Affleck i registolen och brorsan Casey framför kameran. Inledningsscenen är oerhört känslosam och lyckades få mig tårögd redan under de första minuterna. Kändes nästan löjligt. Sedan utvecklas det till en kidnappningshistoria då en liten flicka förs bort och det är svårt att inte dra paralleller till fallet Madeleine McCann i Storbritannien.

Även om Michelle Monaghan och framför allt Casey Affleck är duktiga i huvudrollerna blir de inte trovärdiga p.g.a. deras låga ålder och fördelaktiga yttre. Det blir liksom lite för finputsat. Sedan lider även historien av trovärdighetsbekymmer då det i slutändan blir alldeles för krystat. Trots dessa brister imponeras jag stort av produktionen som känns fräsch, välspelad och som på sina ställen blir kusligt spännande.

En film jag missat från 2007 (såg först i jan 2021, men trodde redan 2014 att jag sett den) i regi av kvinnofavoriten Ben Affleck med hans lillebror Casey Affleck och Michelle Monaghan. Riktigt spännande och oförutsägbar. Andra tunga namn är Ed Harris och Morgan Freeman.

antoniuz

Bra film, tankvärd kring det som anses vara rätt och fel..

Fluffytush

Älskar denna filmen. Men den är så hemsk.

Ok drama/thriller. Hade dock förväntat mig lite mera. Kändes lite oengagerande ibland. Svag trea!

Bubben

En riktigt bra film med bra skådespel och handling. Filmen bygger inte bara på hur man ska hitta de försvunna barnet utan även vad är rätt och fel. En stark 3a i betyg.

Levish_

Hade antagligen för höga förväntningar på filmen, troligtvis därför jag blev så besviken. Fastnade inte alls för storyn. Dock var skådespelarna suveräna.

Stundvis riktigt imponerande. Dock lite väl seg emellanåt.
Snygga effekter, intressant story samt riktigt härligt spel.

Riktigt sevärd rulle, solklar trea.

Biopremiär: 2008-01-25