Min brors flickvän

Min brors flickvän Köp filmen på CDON

Handling: Dan (Steve Carell) är en änkeman med tre döttrar som inte har mycket till övers för sin far. De åker för att hälsa på släkten och Dan gör en liten utflykt på egen hand. Han går in i en bokhandel där han stöter på en vacker kvinna (Juliette Binoche) som han blir mycket intresserad av och berättar hela sin livshistoria för. När han återvänder till familjen och talar om att han mött en kvinna blir de givetvis glada för hans skull. Det visar sig dock att den mystiska kvinnan inte är någon annan än broderns nya flickvän....

Regissör: Peter Hedges
Marlene Lawston
Emily Blunt
Amy Ryan

Copyright AB Svensk Filmindustri

Det är precis den här sortens roller jag älskar att se Carell i. Han visade mig allra först i Little Miss Sunshine hur fantastiskt duktig han är på drama. Ännu bättre skulle det dock bli om han fick lite mer utrymme att utveckla sin karaktär. Vissa karaktärer är helt enkelt överflödiga och stjäl tid från huvudrollen.

Även Binoche är duktig, även om hon kändes rätt blek i den här filmen. Cook har jag aldrig tyckt särskilt bra om, och hans karakterisering av brodern är trist på gränsen till obefintlig. Han är som vilken barnslig snuskgubbe som helst, som tyvärr är överrepresenterade i den här sortens filmer.

Dan in Real Life är en smått charmig, men ack så stereotyp film. Den manliga huvudrollen förnedras och skämmer ut sig hit och dit, medan samtliga bedyrar hur fantastiskt förtjusta de är i damen ifråga, även om denna har en personlighet som en klädhängare. Detta har setts i bland annat There's Something About Mary, Meet the Parents, Smekmånaden och Just Friends, och jag är trött på det. Dessutom måste jag tillägga att jag inte uppskattar hur brodern skrivs ut. En föga intelligent 30-sekunderslösning som varken är logisk eller övertygande. Det är även plågsamt uppenbart att karaktären Ruth enbart är ett plotverktyg som hjälper Anne-Marie att inse att hon kanske är lite förtjust i Dan också. Förutsägbart och tråkigt.

Familjesammankomsten framställs som oerhört stel och fylld av måsten. Vilka familjer umgås faktiskt på det här sättet? Se bara på aerobicspasset och den obligatoriska talangjakten. När det sedan är dags att äta lunch pytsas barnen ut i det ostädade köket, medan de vuxna äter i matsalen. Nu vet jag hur jag inte vill tillbringa släktträffar.

"You don't have to worry, because when it comes to sex, Marty is the one who wants to wait."
"What part of that sentence is supposed to give me comfort?"

Riktigt skön film. Bra musik. Annorlund story som tyvärr inte känns så trovärdig. Men rolig story som får endel roliga konsekvenser. Trodde dock filmen skulle ha mer komik.

Wookad

Den är ju inte så värst rolig, men extremt mysig. Man mår bra av att se den, och en del härligt pinsamma situationer uppstår i filmen.

Den här filmen var inte lika tokrolig som andra filmer i genren. Kan inte säga att jag skrattade en enda gång faktiskt. Å andra sidan var filmen intressant och underhållande. Slutet var väldigt amerikanskt, men vad hade man annars att vänta?

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Mer intressant och tankeväckande, man kan känna igen i relationsdelarna, än rolig. Postern här på FP är sämre än den på DVD:n.
Hamnar billigt i filmsamlingen. Detta kan man se om ett par gånger.

fantaisha

Tyckte verkligen inte att den här filmen var någonting att se.. långtråkig och inte alls så rolig som man kunnat tro.. Visst, den var inte hemskt hemskt dålig men samtidigt så skulle jag gärna ta tillbaka tiden jag slösade för att se den.

Extremt rolig och underhållande :)

Bubben

Filmen är både kul och dramatisk på samma gång. Riktigt sevärd. En stark 3a i betyg.

Biopremiär: 2008-04-11