Breaking the Waves

Handling: Filmen utspelar sig på sjuttiotalet i ett skotskt kustsamhälle. Där träffar oljearbetaren Jan den unga Bess. Han är en erfaren världsresenär, hon en djupt religiös familjeflicka. En uppslukande förälskelse blossar upp, men snart slår passionen över i tragedi. Jan är en främling i det lilla samhället där alla känner alla. När han gifter sig med Bess måste han först bli accepterad, hon måste övertyga alla om att denna man är äkta - ingen oljeborrarnas Casanova. När Jan efter en olycka blir förlamad med livshotande skador ber han sin hustru att ge sig till andra män, för att hon skall få uppleva annan kärlek. Bess slits mellan sin tro och sin kärlek.

År: 1996
Phil McCall
Robert Robertson
Desmond Reilly
Sarah Gudgeon

Ugh.. Vad jag inte gillar det här. Det känns som någon (dålig) dokumentaion där kameran är ur fokus och vinklarna är dåliga. Jag vet att detta är ett sätt att regissera/filma med jag fattar inte varför någon gör det. Skådespelarna är inte dåliga eller något, det är allt annat som är det.

Savannah

Man får tycka vad man vill om von Trier, men göra film kan han! Lite trist är det att kvinnorna i hans filmer alltid framsälls som offer (ja, Grace i "Dogville" också), men man får ta det onda med det goda. BTW är en egensinnigt gjord film, med sanslöst begåvade Emily Watson (hennes debutfilm, va?). Skrsgård är också bra. Smärtsam.

Ajice

Det ända som håller uppe den här äckliga fantasin till film är skådespelarna. Handlingen är inget vidare och Von Trier får gärna göra något annat även i fortsättningen.

Grymt drama som berör! Men jag tillhör också en av dom som inte riktigt kan sympatisera med Bess fullt ut. I grund och botten så är hon faktiskt ganska korkad, men med det sagt så är detta en intressant och fin saga som är både välgjord och bra. Tyvärr inte lika slående som många av Von Triers andra filmer, men en trea är den helt klart värd.

Von Trier karaktärisk film med som vanligt underbart skådespel. Tematiken är riktigt intressant och den skildras inte från någon speciell synvinkel utan man får som åskådare ta del av det hela och skapa tycke/emapti för saker och frågor. Dock så finns det väl även Von Triers tycke dovt under ytan, och hos några karaktärer. Rekomenderas.

BeckyLou

Von Triers bästa helt klart. En fantastisk film, jag gillar hur den är uppbyggd, i kapitel.
Skarsgard och Watson är lysande och historien är rätt annorlunda om man säger sa. Den är bade störande och vacker pa sina ställen.
Mycket sevärd.

Elisabet

Sällan har jag varit så omtumlad efter en film, som efter denna ! Och sällan har jag så fallit för skådespelarna som jag tycker var helt suveräna. Emily Watson, liten och spröd, men får ut så mycket av sitt spel.

Savannah