Things We Lost in the Fire

Ta bort betyg

Things We Lost in the Fire Köp filmen på CDON
Sätt ditt betyg: Ta bort betyg

Handling: Audrey Burkes man blir ihjälskjuten och avlider. Efter begravningen söker hon upp hans bäste vän, den drogberoende Jerry Sunborne, och erbjuder honom att flytta in hos henne och barnen. I samma takt som Jerry får sitt liv på rätt köl lyckas han hjälpa familjen att bearbeta sin sorg.

Regissör: Susanne Bier
John Carroll Lynch
Paula Newsome
Maggie Ma
Quinn Lord
William James Stiggers Jr.
Patricia Harras

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Jag har längtat efter att få se den här filmen ända sedan jag hörde talas om den i juni. Det har varit fyra långa månader av tandagnissel och otålig nedräkning, men nu är den ÄNTLIGEN här.

Susanne Bier står för fin regi, snyggt foto och en otroligt vacker och gripande historia. Things We Lost in the Fire är en film som i första hand skildrar hur viktiga andra människor är i våra liv. En hjälpande hand, ett vänligt ord - uppoffringar av alla möjliga slag som kan vända livet rätt för en splittrad människa. Även skådespelet är en fröjd. Halle Berry, Alison Lohman och och Omar Benson Miller gör allesammans bra prestationer, men det är Benicio Del Toro som gör filmen till vad den är. Han är fullständigt lysande i sin roll, och jag kan inte föreställa mig att någon annan skulle ha kunnat göra rollen rättvisa på ett så fantastiskt sätt. Hans rolltolkning är det allra bästa jag sett på länge.

Filmen i sig är dock lite småflummig av och till, framför allt i början, och scenföljden känns lagom plottrig. Det blir gärna så när historien inte berättas i kronologisk ordning, men det är trots allt frustrerande att från början inte kunna avgöra när en scen utspelar sig. Något ryckigt händelseförlopp, och av och till tycker jag riktigt illa om Berrys karaktär. Avrundningen är helt fantastisk och något av det bästa jag sett på länge. Stark trea.
"You know, Brian used to say something to the kids, all the time. Accept the good. Accept the good, Jerry."

Det är så intimt och brutalt. Trots bra skådespelare och en realtivtr bra handling så gillar jag inte sättet filmen är gjord på.. En stark tvåa.

mycket intressant film måste ja säga..del toro och halle berry e underbara i sina roller men den blir lite för seeg ibland

Gripande och välspelat drama med kanon manus, ett mästerverk!

En intressant och gripande film av den duktige regissören Susanne Bier. Sevärd en gång. Stark trea.

Danskan Susanne Bier är den senaste i raden av internationella regissörer som har importerats till Hollywood och är kanske en av dem som har lyckats bäst - åtminstone att döma av den här amerikanska debutfilmen. Hon lyckas återigen göra ett gripande drama om riktiga människor och det blir aldrig ointressant. Framför allt är Benicio Del Toro magnifik i rollen som narkoman som får mycket att tänka på då hans bästa vän blir mördad.

Halle Berry gör antagligen sin bästa roll någonsin då hon imponerar betydligt mer här än i exempelvis Monster's Ball som hon vann en Oscar för. Kan ändå inte låta bli att tycka att hon är misscastad då den där riktiga realismen försvinner i och med hennes närvaro. Hade hellre sett en mer okänd och ännu skickligare skådespelerska i den viktiga rollen. Betyget pendlar mellan en trea och en fyra, men de positiva intrycken efter den första titten är så många att det får bli en fyra tills vidare.

snacka om tråkig film, bara massa sentimental smörja. Jag blev jättebesviken

Milla86

Lite smågullig amerikansk film, men den blir aldrig riktigt medryckande. Benicio del Toro är utmärkt som narkoman, men Halle Berry kommer inte riktigt fram i den här rollen.

Intressant tidsperspektiv, där handlingen hoppar fram och tillbaka samtidigt som tittaren följer med. Skickligt att lyckas med detta utan att tittaren blir förvirrad.

Biopremiär: 2008-04-04