Darjeeling Limited, The

Darjeeling Limited, The Köp filmen på CDON

Handling: Tre bröder som inte pratat med varandra på över ett år ger sig ut på en spirituell resa genom Indien i ett försök att återfå kontakten.

Deras sökande spårar snart ur (av orsaker som involverar receptfria smärtstillande tabletter, Indisk hostmedicin och pepparspray) och de blir strandade mitt i öknen med elva resväskor, en skrivare och en lamineringsmaskin och en helt ny resa tar form.

Regissör: Wes Anderson

Camilla Rutherford
Irrfan Khan

Copyright Twentieth Century Fox

Månsken

En färgstark film som med humor. Jag hade nog ganska höga förväntningar på denna film efter som jag blev besviken. Visst är den charmig och originell men jag tyckte att den var inte seg på vissa ställen. Skådespelarna gör dock mycket bra ifrån sig, speciellt Jason Schwartzman. Foto var också mycket bra. I början förstod jag inte riktigt kortfilmen i början med en naken Natalie Portman på ett hotell men jag antar att det hade en betydelse i alla fall. Filmen får en trea av mig men det är ingen film som jag kommer att slänga mig på när den kommer ut på DVD.

Dov och lite halvtråkig film. Alldeles för lågt tempo filmen igenom. Trots,i vanliga fall, bra skådespelare blir det inge vidare.

En -3 som film & i sin egen genre, men en 2+ som underhållning.

Tagline: -

Not really my cup of tea.
Ändå intressant med sån här svart humor då och då, med en underton av allvar. Härligt med en film där dialogen inte är konstant också.
Stundtals skön musik (soundtracket).
Hamnar inte i filmsamlingen, detta räcker att se en gång.

Trivia: Natalie Portman, who appeared in a cameo, traveled to the film's location in Jodhpur, India, to shoot for about half an hour and then spent 10 days exploring India afterward. / There are no such trains as The Darjeeling Limited or The Bengal Lancer in India. / The character that Owen Wilson plays in the film is suspected of an abortive suicide attempt. Ironically, when the film was released, Wilson pulled out of all press duties following a real-life suicide attempt.

Brita

Film om tre bröder som ger sig ut på en resa för att återförenas. Själva upplägget är rätt bra, men filmen lyfter liksom aldirg.

andor

Blev inte så mycket klokare av att se denna film och jag vet inte heller till vem jag skulle rekommendera den.

starchild

Jag gillar Wes Anderssons filmer och är lite osäker om jag ändå inte skall sätta en fyra på den. Några bröder reser i Indien. De är minst sagt en samling udda karaktärer som försöker "finna sig själva" och varandra.

Den här filmen var inte som jag hade väntat mig. Jag upplevde den mest tråkig och händelselös. Får en svag tvåa.

Produktiondesignen är overkligt bra. Somliga tagningar likaså. Annars tycker jag att filmen överlag är rätt platt och tråkig. Som i de flesta fall tycker jag Anderson drar ut onödigt mycket på filmen och skulle tveklöst kunna klippa ner den åtminstonde tjugo minuter. En tvåa.

Biopremiär: 2007-12-25