Taken

Taken Köp filmen på CDON
3,6

Handling: En före detta spion återupptar sitt forna yrke för att rädda sin dotter Kim som tvingats in i slavhandel.

År: 2008
Famke Janssen
Xander Berkeley

Copyright Scanbox

ronnbackmeisterJR

Den här var verkligen grym, ruggigt spännande. Börjar väldigt lovande och byggs upp bra tills det blir Neeson mot resten i en timme, Neeson spelar mycket bra och ofta blir det meningslös underhållande action av allt... Otäck story med mycket sanning i sig. Ändå ett litet minus för slutet, men det accepterar man liksom. Bästa action jag sett hittills i år.

mantine

Filmen ger budskap - helt klart och visar vad som faktiskt händer i världen. Man mår illa av själva tanken, men filmen bringar som sagt mycket viktig och användbart budskap.
Hämnden är ljuv, det kan jag lugnt säga.
'Taken' är otroligt spännande och helt klart underhållande, man är hundra procent tagen i filmen och följer med på en spännande resa efter sin dotter som blivit kidnappad, och man känner förstås med faderns lidande när tanken på sin dotters tragiska öde förutses.
Men filmen blir inte mer än en fyra, den var inte riktigt vad man ska kalla ett mästerverk.

Liam Neeson som den före detta spionen Bryan Mills går loss på Paris undre värld och skyr inga medel för att hitta sin kidnappade dotter. Annorlunda action med sin råhet och effektivitet. Finalen, då han möter big boss, bryter mot flera filmnormer och gjorde att jag drog på smilbanden. I övrigt är det ganska fånigt då huvudkaraktären väldigt lätt hittar rätt folk i Paris, som om Paris skulle vara lika stort som Tidaholm. Och sina normbrott till trots så blir det till slut ändå hopplöst mjäkigt. Stark tvåa.

Spännande, högt tempo efter seg inledning

jsmedlof

Bästa film jag sett, helt oslagbar, till er som inte sett den så gör det!

malinedwardsson

Grymt bra film! Man ryser rejält när hon blir bortförd... blir så arg!!

En sjukligt spännande film vars manus driver på som ett lok.
Brukar inte vara så förtjust i action, men i det här fallet är det riktigt snyggt utformat.
Pappan är en karaktär som det är enkelt att sympatisera med och man vill inget hellre än att hjälpa honom tortera alla uslingar.

Superskönt actiondrama med en helt suverän Liam Neeson. Viktig film som man inte bör missa!

Tildaa

Denna filmen är väldigt bra både handling och skådisar.

Det här är min definition av en riktigt dålig film som gjorts helt utan känsla som bygger på muskler och action. Nej, jag gillar verkligen Liam Neeson men ibland har han en tendens att välja urusla manus. Hollywood smörja.

Biopremiär: 2009-03-06

Taken 2 (2012)