In the Valley of Elah - Saknad efter strid

Krig:

In the Valley of Elah - Saknad efter strid Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: En man undersöker försvinnandet av sin son som tjänstgjorde i Irak och aldrig kom hem.

Regissör: Paul Haggis
Originaltitel: In the Valley of Elah
Alternativ titel:Death and Dishonor
Längd: 02:01, 02:04 (USA)
Tommy Lee Jones
Kathy Lamkin
Jennifer Siebel
Wendy Worthington

Copyright Sandrew Metronome

Paul Haggis lyckas inte följa upp den gripande "Crash", men får ut mycket av både Tommy Lee Jones och Charlize Theron som båda är bra i sina respektive roller.

Det känns som om filmen hela tiden ligger på en jämn nivå, utan att dala eller lyckas höjas någon gång under filmens gång. Och avslutningen känns inte som den bästa för filmen. Lite för platt helt enkelt, utan att för den delen vara dålig.

Efter regidebuten med "Crash" såg många fram emot Paul Haggis nästa projekt. Haggis är välkänd manusförfattare men började nyligen med att regissera sina filmer. Som tur är skriver han också manuset till sina filmer. För det är just det som gör filmerna exceptionella. Liksom "Crash" var.

"In The Valley of Elah" är dock inte så exceptionell. Kanske känner jag så för att just den filmen är för amerikanerna. För att icke-amerikaner kanske inte tar till sig eller riktigt förstår vad det handlar om. Visst förstår jag att det handlar om patriotism, krig och familjeband. Men som icke-amerikan kan jag inte riktigt ta till mig av det och påverkas psykiskt av det. Men tack vare suveräna skådespelare, ett bra manus och en regissör som varit med i leken länge kan man ta till sig det. För "In The Valley of Elah" är en väldigt bra film.

Liksom "Crash" är filmen lågmäld, kanske seg till och med. Det händer inte så mycket med andra ord. Haggis låter hellre dialogen avgöra filmen istället för att bombardera publiken med en massa händelser. "In The Valley of Elah" fungerar så.

Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) får beskedet om att hans son kommit hem från kriget i Irak, men att han försvunnit ifrån basen. De tror att han dragit, som många gör för att få slippa åka tillbaka, men Hank vet att hans son aldrig skulle göra något sådant. Så han beger sig ut för att leta efter son. Ju närmare Hank kommer sanningen desto mörkare blir det. Hank får hjälp av detektiven Emily Sanders (Charlize Theron) att hitta hans son Mike - spelad av Jonathan Tucker.

Ni förstår nog var det här leder någonstans. Det är en tragisk historia om en far och en mor som förlorar sina båda söner i två olika krig. Den yngsta av dem dog inte ens i kriget, han blev mördad när han väl kom hem. Det handlar om orättvisa, en far som inte får undersöka sin sons mord när polisen inte verkar göra något alls.

Vi får se dåliga sidor av kriget. Det finns ingen ond sida, däremot så finns det ondska på bägge sidor. "In The Valley of Elah" är en mycket bra film gjord av en som sagt mycket bra regissör som vet hur man skriver bra manus. Det kom en fruktansvärt bra scen i slutet som är kopplad till en scen tidigare i filmen som berörde mig ordentligt. Det handlar om en amerikansk flagga. När ni ser filmen så kommer ni förstå vad jag menar.

Savannah

Den här ska ni se, ungdomar! En lågmäld (no, it's not a bad word) men spännande film med en nedtonad Tommy Lee Jones i huvudrollen. Visst hade Theron och Sarandon kunnat lyftas fram än mer, men på det hela taget är detta en mycket, mycket sevärd film med ett slut som är såväl enkelt som kraftfullt.

Bubben

En film som skrämmer för den bygger på verkliga händelser. Bra skådespeleri men lite långsam.

den här en rätt så vanlig irakskrigsfilm men ändå inte...

tommy lee jones verkar träig och theron verkar trött så en svag 2får den av mej..ingen film som jag skulle vilja se om men den va bra på nåt sätt

Oscarvinnaren Paul Haggis spottar inte direkt ur sig filmer som regissör, men efter Crash så får man hålla ett vakande öga på honom. Den här filmen handlar om en pensionerad krigsveterans sökande efter sin son som försvunnit efter sin återkomst från Irak och kritiken mot kriget är tydligt. Själva historien är sedan ganska feg och förutsägbar, men Tommy Lee Jones är bra och berättandet är skickligt. Klart sevärd och har fått förvånansvärt lite uppmärksamhet. En stark trea blir betyget.

lindajjj

3-4. Det är en bra välgjord film, men oerhört dyster. Charlize Theron drar faktiskt ner betyget, hon passade inte alls för rollen och spelade dåligt och endimensionellt. Tommy Lee Jones var enormt bra.

Hook

"In the Valley of Elah" startar upp som ett vackert utsnitt av det vardagliga amerikanska samhället. Under ytan ligger emellertid en manlig ordning, sakta utkristalliserad bit för bit. Den finns i den lokala polisstationen och den känns i lokalerna på militärbasen. Det är utåt sett trevligt, men långt därinne finns hemligheterna.

Till en början känns det hela rörigt, osäkerheten Men det är en viktig känsla, vilsenhet är till en början, filmens största positiva kännetecken. Det är det som håller den första halvtimmen över ytan. Sedan klarnar det bitvis upp, "In the Valley of Elah" börjar visa upp en annorlunda och värdefull syn på Irakkrigets baksidor: hemkomstens depressioner, droger och känslolöshet. När verkligheten tränger sig på skördas också frukten av att ha befunnit sig i ett laglöst tillstånd.

Fascinationen över Charlize Therons förmåga att karaktärisera utmärkta roller dröjer kvar; i " In the Valley of Elah" fortsätter hon gestalta vardagliga kvinnor med stark integritet.

Paul Haggis har skrivit en film som rakt igenom baserar sig på ärliga människoporträtt av stundtals mycket ärrade människor. Visst kan man tycka att en skådisskara som han förfogar över i "In the Valley of Elah" nog skulle klara sig hyfsat redan på tomgång, men berättelsen genomsyras av en mer än fullgod personregi (allra bäst är troligen Susan Sarandon som Mikes förvirrade och av sorg förstörda mor). Upplyftande är också, mitt i den hårda miljön, den avlösande humorn som vid vissa tillfällen tar udden från det jobbiga. Det tydliga avståndstagande från klassiskt gott mot ont är förstås befriande, men innerst inne är det ändå en Davids kamp mot Goliat: den vanliga människans försök att ta sig an det väldiga maskineriet. Och Haggis har faktiskt sparat det bästa till sist: slutbilden är bland det bästa som kan ses på vita duken i år.

Manus: 4+
Regi: 4-
Skådespelare: 4+

Helhet: 4+

Savannah

Paul Haggis senaste film är en gripande och engagerande historia där Tommy Lee Jones återigen bevisar vilken bra skådis han är.

Filmen byggs upp på ett spännande vis och slutet är oerhört lyckat. Bör ses!

Biopremiär: 2008-02-22