Sicko

Dokumentär :

Sicko Köp filmen på CDON
Dokumentär :

Handling: Bli aldrig sjuk om du vill vara frisk i USA. Så sammanfattar Oscarbelönade Michael Moore det amerikanska sjukvårdssystemet i sin nya dokumentärfilm SICKO.

I dagens USA får amerikaner sina liv förstörda – och till och med avslutade – på grund av brister inom sjukvården. SICKO visar tydligt att sjukvårdskrisen inte enbart drabbar de 47 miljoner människor som står utan sjukförsäkring, utan även miljontals andra som plikttroget betalat sin premie under många år. Enligt Moore kan man skylla systemets brister på två saker – vinstsuget och Nixon…

Regissör: Michael Moore
Originaltitel: Sicko
Michael Moore

Copyright AB Svensk Filmindustri

Det råder ingen tvekan om att Michael Moore är begåvad - han är fyndig, kvicktänkt och väver in humor i dokumentärerna som skildrar allvarliga problem. Att hans åsikter skiljer sig radikalt från mina är därför ingenting som gör dokumentären dålig. Det jag verkligen måste invända mot är hans tillvägagångssätt. I vanliga fall studeras verkligheten för att en hypotes ska kunna formuleras. Moore har en hypotes - USA är ett helvete - och gör en dokumentär för att bevisa det. Det hela blir snävt och inte alltid trovärdigt. Av och till riktigt smaklösa grepp. När Moore sedan spårar ur i en fullständigt vansinnig konspirationsteori - Kuba-krisen iscensattes av USA:s regering för att amerikanerna skulle frukta Kuba och därför inte uppmärksamma och i förlängningen avundas Kubas fina sjukvård - sjunker det hela ytterligare ett snäpp. Men visst finns det en rad gripande scener. Den som verkligen berör är den då amerikanerna gråter av tacksamhet inför de kubanska läkare som hjälper dem. Det blir en stark tvåa till denna dokumentär som snarare underhåller än informerar.
"Anyone know the way to Guantanamo Bay?"

martin88

En riktigt intressant och underhållande dokumentär av Moore. Jag var inte medveten om att systemet var riktigt så dåligt i USA som det i dokumentären framstår, även om det givetvis dras ut till sin spets och bara tar upp det mest extrema, men ändå! Man blir väldigt berörd och han är skicklig på att få fram känslor hos publiken. Vid några ställen blev kanske hyllandet av andra ländernas system på gränsen till löjligt stor (även om det är precis vad han vill med dokumentären), men det Moore vill ha fram lyckas han med och även om det är väldigt subjektivt så går det hem, oavsett om man gillar det han säger helt och hållet eller bara till viss del! Mycket tänkvärd och sevärd dokumentär!

Det här är ytterligare en syrlig dokumentär från Michael Moore som tidigare är mest känd för Bowling for Columbine. Den här gången är det det amerikanska sjukförsäkringssystemet som åker på en känga och det med rätta. Oförståeligt hur ett vårdsystem kan vara så bedrövligt dåligt i ett så pass rikt land som USA. Tyvärr gör Moore sitt vanliga misstag att vinkla allt så till den gräns så att man ofta mer funderar på hans metoder än på hans budskap. Ständigt ritas scenerion upp i svart eller vitt - att bli sjuk i USA är dödsstöten och Frankrike är himmelen på jorden. Bortser man från detta har han givetvis en poäng som framför allt bör tas på allvar av amerikanerna. För oss svenskar blir det här lite avlägset, men jag tycker att hans dokumentärer alltid är underhållande att se på.

Älskar Michael Moore. En skrämmande sanning om USA:s sjukvård.

MaliciousDelight

Jag tycker att dokumentären var ganska tråkig och överdriven. Det är såklart skrämmande att se vissa delar, men den berörde mig inte så mycket alls.

redlefto

Michael Moore är så grymt jävla bra, få människor kan göra en dokumentär så underhållande.

Fungerar att kolla på om man inte har något bättre för sig, men är inget jag ser igen. Den kändes rätt rörig mot slutet.

Tia

Moore tar jag med en nypa salt eftersom han går emot all dokumentär-heder om att inta en objektiv inställning. Men detta gör dokumntären inte mindre intressant för det och jag vet av erfarenhet att systemet till viss del faktiskt är så ruttet i USA som det framstår. Tyvärr så väljer dock Moore att som vanligt svartmåla precis allting och utelämna de dår gråskalorna som finns.

Yasmin

Väldigt bra dokumuntär.

uncle_funk

Denna Dokumentär var bra, men jag hade inte förväntat mig så mycket av den.
Kan bara säga att Michael Moore aldrig kommer klå sig själv sedan han gjorde "Bowling for Columbine".

Biopremiär: 2007-10-05